Gescheiden Kinderen ten laste

Vanessa_V
Topic Starter

Gescheiden Kinderen ten laste

#1 , 29 apr 2013 16:12

Hallo,

Ik ben sinds maart 2011 gescheiden en we hebben toen gekozen voor co-ouderschap met verdeling van belastingsvoordeel voor onze twee kinderen. (dit werd ook opgenomen in EOT)

De kinderen zijn allebei bij mij gedomicilieerd, maar we hebben elk 1 kind ten laste aangegeven bij onze werkgever op aanraden van onze scheidingsbemiddelaar.

Nu vroeg ik me af wat dit inhoudt bij het invullen van de personenbelasting.

Wanneer ik aangeef dat ik 2 kinderen ten laste waarvan de helft van het fiscaal voordeel aan mijn ex-partner moet worden toegekend (code 1034) wordt dit dan correct verrekend aangezien ik maandelijks op mijn loon maar een voordeel heb gekend voor 1 kind ten laste en mijn ex-partner dit ook heeft gehad?

Of geef ik hiermee net aan dat ik gedurende een jaar al een vermindering voor beide kinderen heb gekregen (wat in de praktijk niet zo is)?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 mei 2013 09:29

“Artikel 132bis(aj. 2013) De toeslagen bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 6°, worden verdeeld over twee belastingplichtigen die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin maar samen het ouderlijk gezag uitoefenen over één of meer kinderen ten laste die recht geven op de bovenvermelde toeslagen en waarvan de huisvesting gelijkmatig is verdeeld over de beide belastingplichtigen:- hetzij op grond van een geregistreerde of door een rechter gehomologeerde overeenkomst waarin uitdrukkelijk is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen en dat zij bereid zijn de toeslagen op de belastingvrije som voor die kinderen te verdelen...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen=WIB).
De bedrijfsvoorheffing wordt geregeld door Bijlage III,van K.B.WIB 27 augustus 1993,die u zelf kan nazien. Indien die voorheffing niet correct zou gebeuren dan wordt dit automatisch geregulariseerd bij de jaarlijkse aanslag.

Ik ga ervan uit dat voldaan is aan ‘waarin UITDRUKKELIJK is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen en dat zij bereid zijn de toeslagen op de belastingvrije som voor die kinderen te verdelen’

Na code 1034-33 vult dus elk van u beiden in : 2 .De Fiscus verdeelt dan de toeslagen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vanessa_V
Topic Starter

#3 , 23 mei 2013 16:19

Bedankt!

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”