Hallo,
Over dit onderwerp is al veel geschreven maar ondanks alles heb ik nog altijd geen antwoorden gevonden op mijn vragen.
Ik zal (proberen) het heel kort te schetsen wat mijn probleem is.
Ik ben tewerkgesteld als bediende en ik doe al enkele jaren m'n woon-werk verplaatsingen (hoofdzakelijk) met het openbaar vervoer.
Dit aanslagjaar heb ik opnieuw gekozen voor de forfaitaire belastingsvermindering omdat m'n werkelijke kosten lager liggen maar ik ben te weten gekomen dat het mogelijk zou zijn om de onkosten per km (15ct/km) aan te geven zonder dat men de werkelijke kosten moet bewijzen. Ter info: Ik krijg geen aanvullende vergoeding van m'n werkgever voor deze verplaatsingen.
De afstand enkele rit is ongeveer 50km en dit ongeveer 220 dagen per jaar en als ik daar m'n bescheiden vakbondsbijdrage bij tel (mag blijkbaar ook aangegeven worden. juist?)
komt ik enkele honderden euro's hoger uit dan m'n forfait (ik heb het exacte bedrag van m'n forfait al in handen via de voorlopige berekening van de ingestuurde aangifte).
Dan resten mij enkele vragen te stellen waar ik tot nu toe nergens antwoorden op gevonden heb:
1. Klopt het eigenlijk dat die 15ct/km kan aangegeven worden zonder de effectieve kosten te bewijzen? Zoja zijn dit dan de kilometers in vogelvlucht of moet men de kortste afstand via de openbare weg nemen of mag ik opsplitsen in km's via de spoorweg+fietsverplaatsing (dus klein stukje openbare weg) naar het treinstation?
2. Moet ik aan de fiscus bewijzen hoeveel dagen ik deze verplaatsing gemaakt heb? Zoja, hoe kan ik dit bewijzen? Als bediende staan de aantal gewerkte dagen niet op m'n loonfiche (en ook niet op m'n overzicht die ik jaarlijks krijg). Naar waar ik me dagelijks verplaats staat er wel op. Ik kan wel zelf een tabel of kalender maken van de gewerkte dagen maar eigenlijk is dit geen bewijs.
3. Waar kan ik de info die ik nodig heb (vraag 1 & 2) vinden via een officiële bron (FOD?).
Dit was het.
Heel erg bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor de antwoorden.
GRTZ!