Nog nooit roerende voorheffing aangegeven, en nu ?

LOCO430
Topic Starter

Nog nooit roerende voorheffing aangegeven, en nu ?

#1 , 28 mei 2013 12:42

Hallo, ik heb nog nooit de intresten van mijn spaarboekjes aangegeven. Wat hoef ik nu dan te doen en staan er sancties tegenover? Dank voor uitleg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 mei 2013 13:48

U moet enkel het deel boven de 1830 EUR aangeven.
Indien u niet aangeeft en het wordt ontdekt dan moet u alsnog betalen + boete.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LOCO430
Topic Starter

#3 , 28 mei 2013 15:12

Ik veronderstel dat je alle intrest van alle spaarboekjes moet samen tellen behalve de speciale (hoogrentende waar al 21% af is)? Hoe zit dat met de intrest van kasbons ed. ?Moet je die ook aangeven alhoewel daar al 21% af is.Stel dat ik boven 1830€ uitkom, gaat men dan zich niet afvragen vanwaar ineens dat bedrag komt! wordt de intrest boven 1830€ die je dan aangeeft belast op 21% of komt het bij jouw inkomen en alzo omgerekend ?
Alvast thx voor jouw uitleg !

Reclame

roharro

#4 , 28 mei 2013 15:59

Ik veronderstel dat je alle intrest van alle spaarboekjes moet samen tellen behalve de speciale (hoogrentende waar al 21% af is)? Dat klopt.

Hoe zit dat met de intrest van kasbons ed. ? Moet je die ook aangeven alhoewel daar al 21% af is. Die moet je niet aangeven, tenzij je in totaal 20020 EUR aan roerende inkomsten hebt.

Stel dat ik boven 1830€ uitkom, gaat men dan zich niet afvragen vanwaar ineens dat bedrag komt! Hangt ervan af hoe dat zich verhoudt tot uw andere huidige en vroegere inkomsten. Als u bv amper gewerkt hebt kan dat tot vragen leiden vanwege de fiscus.

wordt de intrest boven 1830€ die je dan aangeeft belast op 21% of komt het bij jouw inkomen en alzo omgerekend ? Komt niet bij je inkomen. Wordt apart belast aan 15 percent.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LOCO430
Topic Starter

#5 , 28 mei 2013 16:09

Dank je. Is duidelijk nu. Wat kan het toch eenvoudig zijn.

j.demoor

#6 , 30 mei 2013 08:28

“Art.313(aj 2013) De aan de personenbelasting onderworpen belastingplichtigen zijn ertoe gehouden in hun jaarlijkse aangifte in de voormelde belasting de in artikel 17, § 1, vermelde inkomsten uit roerende goederen en kapitalen evenals de in artikel 90, 5° tot 7° en 11°, vermelde diverse inkomsten te vermelden.
In afwijking van het eerste lid, zijn ze er niet toe gehouden de volgende inkomsten in hun aangifte in de voormelde belasting te vermelden:
- de in artikel 171, 2°, f, en in artikel 534 vermelde inkomsten die de roerende voorheffing van 10 of 15 pct hebben ondergaan;
- de dividenden en intresten die belastbaar zijn aan 21 pct en die de inhouding aan de bron hebben ondergaan van de bijkomende heffing beoogd in artikel 174/1;
- de roerende inkomsten die een roerende voorheffing van 21 pct of van 25 pct hebben ondergaan en de in artikel 171, 3°quinquies, bedoelde inkomsten uit spaardeposito's die een roerende voorheffing van 15 pct hebben ondergaan, op voorwaarde dat de totaliteit van de roerende inkomsten die de belastingplichtige heeft verkregen, geen aanleiding meer kan geven tot een bijkomende heffing van 4 pct overeenkomstig de bepalingen van artikel 174/1, § 1.
De roerende voorheffing en de inhouding aan de bron van de in artikel 174/1 beoogde heffing op de aldus niet aangegeven inkomsten worden noch met de personenbelasting verrekend, noch terugbetaald.
Wanneer de belastingplichtige er overeenkomstig het tweede lid, tweede en derde streepje, niet toe gehouden is aan te geven, moet hij verklaren dat hij geen roerende inkomsten heeft verkregen waarop, overeenkomstig de bepalingen van artikel 174/1, § 1, nog de bijkomende heffing van 4 pct kan worden toegepast.
Het aangifteformulier in de personenbelasting bevat de rubrieken die nodig zijn voor de in het vorige lid vermelde verklaring.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

LOCO430
Topic Starter

#7 , 10 aug 2013 15:40

Indien je voor 150000€ aan kasbons zou hebben, en voor 50000€ van spaarboekjes ,is het dan mogelijk om deze te gebruiken voor het aankopen van een woning ?
Ik weet wel dat nu een lening aangaan voordeliger kan zijn maar is dat ook zo voor iemand die op pensioen gaat ?
Hoe beziet de fiscus dit ?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”