erfenis vraagje

gunterhoflack
Topic Starter

erfenis vraagje

#1 , 06 jun 2013 13:17

Onlangs is mijn papa overleden, dus was er een deel dat aan mij werd toegewezen. Nu hebben mijn zus en ik , ons deel afgestaan aan ons mama.

Kan dit aanzien worden als gift ? en eventueel in onze belastingen worden ingevoerd ? Zo ja, hoe moe dit gebeuren, moet dit vastgelegd worden door de notaris of zo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jun 2013 14:58

Onlangs is mijn papa overleden, dus was er een deel dat aan mij werd toegewezen. Nu hebben mijn zus en ik , ons deel afgestaan aan ons mama.

Kan dit aanzien worden als gift ? en eventueel in onze belastingen worden ingevoerd ? Zo ja, hoe moe dit gebeuren, moet dit vastgelegd worden door de notaris of zo?
Indien u de erfenis niet hebt verworpen was en blijft u erfgenaam.
U moet niets invullen op uw belastingsaangifte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 08 jun 2013 08:54

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.786..[1 Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt ten goede aan zijn afstammelingen, indien plaatsvervulling plaatsvindt; zo niet, komt zijn aandeel door aanwas ten goede aan de andere erfgerechtigden in dezelfde graad; indien de verwerper alleen is in zijn graad, vervalt het aan de volgende graad, of aan de volgende orde, naar gelang van het geval.]1 (1)<W 2012-12-10/14, art. 26, 017; Inwerkingtreding : 21-01-2013> (B.W.).

Uit ‘Onlangs is mijn papa overleden’ leid ik af dat uw papa overleed NA de inwerkingtreding van voornoemde wetswijziging.

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een AKTE waarbij de schenker zich dadelijk en onherroepelijk van de geschonken zaak ontdoet, ten voordele van de begiftigde, die ze aanneemt.”(B.W.).

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot, aan zijn geadopteerde kinderen of aan de afstammelingen van dezen, kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente.”(B.W.).

Onderzoek vooraf of er verwerping,schenking of omzetting is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Mariette

#4 , 08 jun 2013 12:14

Toch opletten met zulke schenkingen of omzettingen.

Recent was ik getuige bij een verdeling/vereffening van een erfenis.
de zoon (enige zoon) had zijn moeder reeds verloren eind vorige eeuw. Bij de verkoop van het ouderlijke huis had hij zijn vader het deel dat aan de zoon toekwam ook "geschonken", niet opgevraagd, of hoe je het ook mag noemen. Hij had het wel ergens laten registreren.

Wat bleek bij het overlijden van de vader? Vader was hertrouwd en de tweede echtgenoot kreeg het vruchtgebruik. Voor de zoon was het heel moeilijk te bewijzen dat hij a) geen successierechten moest betalen op het gedeelte erfenis bekomen via zijn moeder, en b) dat hij op dat gedeelte evenmin vruchtgebruik moest afkopen bij vrouw 2.

Wat dus in eerste instantie goedbedoelde goodwill was tegenover de vader, kon in tweede instantie zeer negatieve gevolgen hebben; Gezien het bedrag geregistreerd was, kon hij dat nog net (met véél moeite) uit de erfenis van vader halen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2013 12:32

Wat werd er aan u toegewezen? Waren er onroerende zaken (huis; appartement) of alleen maar roerende zaken?

gunterhoflack
Topic Starter

#6 , 09 jun 2013 19:25

Ja papa is overleden eind januari, maar wat er juist op ons deel stond weet ik niet precies ... ik veronderstel dat mama het vruchtgebruik krijgt van het huis.
Want al die notariele teksten versta ik eerlijk gezegd geen fluit van ......

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”