betaalde alimentatie en belastingen

x.shot
Topic Starter

betaalde alimentatie en belastingen

#1 , 07 jun 2013 09:23

Ik heb vorig jaar alimentatie betaald voor mijn kinderen ( 800 euro per maand terwijl mijn loon +/- 1300 euro is) Mag ik deze bedragen ingeven bij de belastingsaangifte? Hoe veel betalen ze hiervan terug? Heb ik hiervoor een speciaal document nodig of attest? (zoals bij dienstencheques bijvoorbeeld)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 jun 2013 09:33

Ja, je mag die aangeven (als de kinderen niet bij jou gedomicilieerd zijn én ze fiscaal ten laste staan van de andere ouder) : ik dénk dat je met een bankoverzicht van alle rekenininguittreksels een goed bewijs hebt. Je kan misschien ook een copie van het vonnis bijvoegen. Als je wil weten wat voor verschil dat maakt op je terugbetaling doe gewoon je aangifte per tax-onweb: dan kan je meteen de berekening laten maken. Die klopt bijna altijd tot op de euro.

x.shot
Topic Starter

#3 , 07 jun 2013 09:39

de kinderen staan fiscaal ten laste van mijn ex en ook hun domicilie is daar, dus dat zal geen problemen geven
wel heb ik een flink dossier lopen bij DAVO en in hun berekening hebben ze de bedragen die ik betaald heb niet in vermindering gebracht en ze weigeren dit te doen tot de nieuwe vonnis ( procedure wordt ingezet voor herziening alimentatiegeld en omgangsregeling)

Reclame

neira

#4 , 07 jun 2013 11:49

800 euro alimentatie met een loon van 1.300, hoe doet ge dat, als ik zo vrank en vrij mag zijn om te vragen? Menig controleur zal zich dezelfde vraag stellen. Tax on web (of taxcalc om provisoir een berekening te maken) zoals hierboven gesteld.

x.shot
Topic Starter

#5 , 07 jun 2013 13:08

tja, hoe doe ik dat?

Vonnis uitgesproken bij verstek (ik had toen geen domicilie, dus ook geen benul dat ex de scheiding ingezet heeft). Zoveel tijd later wel scheidingspapieren onder de neus gekregen om te betekenen (ondertussel wel domicilie en administratief in orde). Bleek dat ik 800 euro moest betalen (ik betaald "maar" 500 euro om mijn kinderen niets tekort te doen en ex klaagde nooit, neen, ze ging rechtstreeks naar DAVO... de eerste brieven van DAVO ook niet gekregen wegens geen domicilie en moet nu dus nieuw vonnis afwachten.... )

ik zou dus maandelijks 500 euro kunnen inbrengen bij de belastingen

nu betaal ik de 800 euro, maar vraag me niet hoe...

j.demoor

#6 , 09 jun 2013 08:51

“Artikel 104(aj. 2013)...worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen AFGETROKKEN, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:1° 80 pct van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van een gelijkaardige wettelijke verplichting in een buitenlandse wetgeving, alsmede 80 pct van de kapitalen die zulke uitkeringen vervangen.”(10 april 1994 Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek).

In zoverre u de Fiscus kan bewijzen dat aan voornoemde wetsbepalingen voldaan is kan u het betaalde aangeven in uw belastingaangifte.
‘ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek ‘ vereist geen vonnis,noch een gehomologeerde overeenkomst.

In Tax Calc kan u een simulatie maken met en een andere zonder die aangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Hawkee

#7 , 09 jun 2013 10:44

op belastingsbrief bij code 1390 de totaalsom (800 x 12 mnd = 9600 euro) invullen en via taxonweb kan je direct zien wat je terug krijgt of moet betalen toch wel de moeite vind ik om dat eens te bekijken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”