Belgische belastingsaangifte voor in Duitsland woonachtige

Efraim
Topic Starter

Belgische belastingsaangifte voor in Duitsland woonachtige

#1 , 10 jun 2013 11:03

Hallo,

ik wil graag de vraag stellen hoe ik exact mijn belastingsbrief invullen voor aanslagjaar 2012.
In 2012 heb ik uitsluitend in de periode van 16 juni tot 31 december in Duitsland gewerkt en daar ook gewoond.
Nu vindt ik geen uitsluitsel hoe ik mijn belastingsaangifte invullen moet.

Ook heb ik ergens informatie gevonden aangaande een 8% vermindering op de Duitse 'Lohnsteuer' en weet ik eigenlijk niet hoe ik dat
thema aanspreken moet op zowel mijn aangifte als hier in de Duitse Finansamt.

Ter verduidelijking heb ik mijn woonzits hier in Duitsland sinds begin dit jaar en ben zo Fiscaal burger in Duitsland.

Met vriendelijke groet,
Efraim Steurbaut

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bikersinc

#2 , 12 jun 2013 12:29

Je eens moeten nagaan bij een fiscalist.
Volgens mij gaat het om een 180-dagen regeling. Vanaf je meer dan 180 dagen in een land verblijft moet je daar je belastingsaangifte doen.
Maar ik weet het niet zeker.

Best interessant aangezien ik in de toekomst in dezelfde situatie ga zitten zoals jij.
Hopelijk weet iemand het antwoord hierop.

neira

#3 , 12 jun 2013 13:21

Art. 3, § 2, eerste lid, WIB 92, voert het wettelijk vermoeden in dat wie in het Rijksregister van de natuurlijke personen is ingeschreven rijksinwoner is. (en dus onderworpen aan de PB).

Je zal dus zelf moeten aanbrengen of je voor een bepaald jaar niet-rijksinwoner bent, en onderworpen wil worden aan de BNI (belastingen niet-inwoner).

Contacteer Centraal Taxatiekantoor Niet-inwoners. ctk.db.brussel.buitenland@minfin.fed.be, 0257/696 01
http://financien.belgium.be/nl/particul ... -inwoners/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hdp.be/nl/sociaalsecretariaa ... ing_update" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”