Motorfiets, auto en fiets aftrekken als beroepskosten?

Thago
Topic Starter

Motorfiets, auto en fiets aftrekken als beroepskosten?

#1 , 10 jun 2013 17:13

Een enkele rit van thuis naar mijn werk is ca. 45km. Ik gebruik momenteel auto + fiets om naar het werk te gaan: soms doe ik de volledige afstand met de auto, soms neem ik de fiets mee en rij ik zo'n 30 km met de wagen, de rest met de fiets.

Omdat ik de files beu ben, denk ik eraan om een motor te kopen. Mijn reisschema zou dan ongeveer (kunnen) zijn:
- 3 dagen per week de volledige afstand met de motor;
- 2 dagen per week (als het weer het toelaat) de combinatie auto + fiets
(dit zo'n 8 à 9 maanden per jaar)
- gedurende de resterende (winter)maanden 5 dagen per week de volledige afstand met de auto of soms ook de combinatie auto/fiets.

Hoe zit dit nu fiscaal?
- Motor: mag ik de werkelijke kosten van mijn motorfiets (afschrijving motor, verzekering, onderhoud, brandstof, afschrijving motorkledij) aangeven als beroepskosten voor het % dat ik de motor voor woon-werkverkeer gebruik (bv. 80%)?
- Auto: mag ik bovenop de motorkosten de voor woon-werkverkeer met de auto gereden kilometers inbrengen @0.15 euro/km (beperkt tot 75% neem ik aan)?
- Fiets: mag ik de voor woon-werkverkeer gefietste kilometers (zoals vermeld op loonfiche) daar bovenop ook nog inbrengen @0.21 euro/km?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 jun 2013 08:49

“Art.51(aj. 2013) Met betrekking tot andere bezoldigingen en baten dan vergoedingen verkregen tot volledig of gedeeltelijk herstel van een tijdelijke derving van bezoldigingen of baten, worden de beroepskosten, de in artikel 52, 7° en 8°, bedoelde bijdragen en sommen uitgezonderd, bij gebrek aan bewijzen forfaitair bepaald op percentages van het brutobedrag van die inkomsten, vooraf verminderd met voormelde bijdragen.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen = WIB).

Ik ga ervan uit dat uw beroepskosten forfaitair worden bepaald.

“Art.66(aj. 2013)...§ 4. In afwijking van § 1 worden de beroepskosten met betrekking tot de verplaatsing tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling met een in die bepaling vermeld voertuig forfaitair op 0,15 EUR per afgelegde kilometer bepaald...”(WIB).

“Artikel 66bis(aj. 2013) De beroepskosten met betrekking tot de verplaatsing tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling die anders dan met een in artikel 66, § 5, vermeld voertuig wordt gedaan,worden, bij gebrek aan bewijzen, forfaitair bepaald op 0,15 EUR per afgelegde kilometer zonder dat de in aanmerking genomen afstand tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling hoger dan 25 kilometer mag zijn. De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de grens van 25 kilometer verhogen. In afwijking van het eerste lid worden beroepskosten met betrekking tot de verplaatsing tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling die per fiets wordt gedaan, bij gebrek aan bewijzen, forfaitair bepaald op 0,21 EUR per afgelegde kilometer.”(WIB).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”