Toepassen huwelijks quotient

azhrarn
Topic Starter

Toepassen huwelijks quotient

#1 , 12 jun 2013 14:01

Beste,
Graag uw advies omtrent volgende situatie:
Enkele jaren geleden ben ik (Belg) verhuisd naar een ander EU land. Begin vorig jaar ben ik opnieuw verhuisd naar België. Nu is dus de tijd gekomen om opnieuw een belastingaangifte in België in te vullen.
Ik ben teruggekeerd op 1 januari 2012 vanuit het buitenland. Dit is gebeurd samen met mijn partner. Aangezien zij geen EU onderdaan is, was voor mijn partner echter een visum noodzakelijk. In September 2011 is er een visum C (met het oog op wettelijke samenwoning) aangevraagd, en aan de hand hiervan is mijn partner dus met mij meegekomen naar België. Wettelijke samenwoning is uiteindelijk afgesloten in maart 2012.
Aangezien mijn partner geen inkomen had in 2012 kan het al of niet toepassen van het huwelijks quotiënt een groot verschil maken in de personenbelasting die ik moet betalen. Volgens de richtlijnen kan dit quotiënt echter slechts toegepast worden vanaf het inkomstenjaar 2013 aangezien dit quotiënt niet van toepassing is op het jaar van wettelijke samenwoning. In de wetgeving zou echter een mogelijkheid bestaan om samenwoning in het buitenland te laten meetellen en dus toch het quotiënt te kunnen toepassen. In het buitenland woonden wij echter niet wettelijk samen (geen mogelijkheid daartoe).
Nu is mijn vraag als:
· Het feitelijk samenwonen in het buitenland ook in aanmerking komt als daar geen wettelijke samenwoning mogelijk is (veronderstel van niet).
· Het feit dat het visum C voor 1 januari aangevraagd was (verplicht ondertekenen van de wettelijke samenwoning binnen 90 dagen na afgifte visum) of het feit dat wij samen verhuisd zijn naar België hier enige impact op kunnen hebben.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 jun 2013 08:27

Het principe is dat voor het jaar van wettelijke samenwoonst er nog aparte aangiftes dienen te gebeuren , wat impliceert dat geen toepassing van huwelijksquotiënt kan gedaan worden.
Wat u wel dient te doen bij de aangifte : aankruisen van codes 1006 , 1007 en 1008. Dit betekent : wettelijke samenwoonst , sinds 2012 , met een partner die minder inkomen heeft dan 2990 €. Dit geeft toch een belastingverlaging van enkele 100 €.
Voor de rest : bespreek uw probleem met uw plaatselijke controleur. Daar kan u een andere regeling bekomen - misschien.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”