starter kleine onderneming vrijstellingregeling

bee
Topic Starter

starter kleine onderneming vrijstellingregeling

#1 , 16 jun 2013 18:37

Hallo,

op 1 juli begin ik als kleine ondernemer onderworpen aan vrijstelling van BTW.
Ik begin met het ontwerpen en verkopen van juwelen.
Dit is begonnen als hobby, maar ik krijg zeer veel aanvragen binnen en wou dit op een legale manier verkopen.
Ook kan ik nu reclame maken voor mijn juweeltjes.

ik zit wel nog met zeer veel vragen omtrent het papierwerk.

- De klantenlisting: dit is jaarlijks, maar is dit enkel van klanten die een btw nummer hebben, of is dit een overzicht van al mijn klanten (naam, adres, ...) en hoe kan ik dit indienen? Ik las dat dit online kan (intervat), maar mits betaling. Of via de post kan ingediend worden. Maar waar kan ik het juiste formulier hiervoor vinden.

- Kasboek: het overzicht van inkomsten en uitgaven moet dagelijks aangepast worden? Kan dit bijvoorbeeld via een excel bestand? Zo kan ook
de omzet bepaald worden. Kan dit dan ook via het intervat systeem ingediend worden?

- Facturen: ben ik verplicht om een factuur op te maken? en moeten deze dan ook ingediend worden voor 31 maart?

- Intracommunotaire handelingen: ik bestel mijn kralen vooral via nederlandse sites. Deze vallen dan onder dit stelsel neem ik aan.
Wat moet ik dan doen om in orde te zijn met deze handeling? En is dit jaarlijks of periodiek

- aankopen: Ik koop ook mijn kralen in winkels als veritas. Moet ik bij andere aankoop een factuur hebben? Want ik denk niet dat dit meegegeven wordt. Maar als ik mijn aankopen met mijn bankkaart van de onderneming doe, en het kasticket ervan bewaar. TElt dit dan ook als aankoopbewijs?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2013 19:26

1. klantenlisting is via intervat en is gratis.

2. kasboek mag een exelbestand zijn.

3.facturen moet je niet maken voor particulieren maar je mag geen BTW rekenen.

4. intracommunotaire handelingen daar je vrijgesteld bent , BTW moet je u btw betalen in Nederland.

5, Normaal een factuur voor alle aankopen maar als het niet anders kan, kan je ook een kastiket in je boekhouding boeken daar je toch geen BTW kan aftrekken.

6 Normaal kan je u boekhouding volledig in Excel voeren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”