Inkomsten buitenlandse oorsprong

azerke
Topic Starter

Inkomsten buitenlandse oorsprong

#1 , 19 jun 2013 00:05

Ik heb in 2012 voor langer dan 183 dagen in Nederland gewerkt op uitzendbasis vanwege een Belgische werkgever.
Hierdoor val ik dus verplicht onder het Nederlandse belastingsstelsel voor dat aantal dagen en de rest van 365 voor België.

Mijn volledige loon is dus belast geweest in BE maar mijn bedrijf heeft ook loonheffing betaald in NL.

In het kort zou ik nu dus mijn wereldinkomen, met de reeds betaalde loonheffing in NL daarvan afgetrokken, moeten ingeven in 1250.
Enkel de vrijstelling dan nog in vak O 'Inkomsten buitenlandse oorsprong' invullen en klaar is kees.

Tot zover de mooie theorie die alle websites (http://startpuntgrensarbeid.benelux.int/nl" onclick="window.open(this.href);return false;, rijksoverheid, ...) weergeven. Spijtig genoeg vind ik nergens een duidelijke exacte invulling van dat bedrag van de vrijstelling.

Mijn werkgever heeft mooi de berekening gemaakt (samen met een erkend kantoor) van het aantal dagen in NL en BE, en daarmee de loonheffing in NL betaald, waarna ik nu een overzicht in handen heb wat ik kan invullen in mijn personenbelasting.

Om een kort fictief voorbeeld te geven (wat vrij dicht bij mijn situatie aanleunt) is dit wat ze uitkwamen:

- Loon BE 40.000 (281.10 code 250 dus)
- Dagen NL 183, BE 183 (half half voor makkelijkheid)

- Loon voor Loonbelasting NL: 30000 (volgens de loonheffing fiche van aangifte in NL)
- Ingehouden loonbelasting: 1500

- Inkomsten buitenlandse oorsprong: (40.000x183/366) - 1500 = 18500

Voor personenbelasting ziet dat er dan zo uit:
- Wereldinkomen 40.000 - 1500 = 37500
- Vak IV O. Buitenlandse inkomsten: 18500

Dit lijkt mij onlogisch/oneerlijk daar ik wel in NL op 30.000 euro loonheffing mag betalen maar in BE maar 18.500 mag aangeven?
Als ik om uitleg vraag krijg ik het antwoord dat de belastingen in BE en NL nu eenmaal anders berekend worden en dus niet vergeleken mogen worden.

Kan er misschien iemand mij in de juiste richting van een document wijzen waarin de duidelijke berekeningswijze van die 'inkomsten buitenlandse oorsprong' staan?
Of zelfs beter mij al dan niet zeggen waar ik de bal missla of gewoon gelijk heb?

Alvast bedankt!
Het gras is soms groener aan de overkant.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jun 2013 00:38

Waar u naar verwijst is het stelsel van grensarbeid. Volgens mij is dat niet van toepassing op u aangezien u in NL werkte als Belgische uitzendkracht.
Ik zou mijn licht eens opsteken bij FOD Financiën.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

azerke
Topic Starter

#3 , 19 jun 2013 01:02

Waar u naar verwijst is het stelsel van grensarbeid. Volgens mij is dat niet van toepassing op u aangezien u in NL werkte als Belgische uitzendkracht.
Ik zou mijn licht eens opsteken bij FOD Financiën.
Lees mijn 'uitzendbasis' als uitgezonden/verkocht door mijn belgisch bedrijf naar een nederlands bedrijf dat mijn werkgever daarvoor betaalt op basis van het aantal gepresteerde dagen.

Volgens Nederland heeft mijn inkomen die gepresteerde dagen dus een directe band met Nederland en val ik onder de buitenlandse belastingplichtige.
(Bij buitenlandse particulieren gaat het om natuurlijke personen die in het buitenland wonen, maar wel in of vanuit Nederland inkomsten hebben, zoals grensarbeiders. Over het inkomen dat een directe relatie heeft met het Nederlandse grondgebied, moeten zij inkomstenbelasting betalen. Dit geldt voor onderstaande inkomsten:
Belastbaar inkomen uit werk en woning in Nederland
Hieronder vallen onder meer:
belastbare winst uit een onderneming met een vaste inrichting (vestiging) of een vaste vertegenwoordiger in Nederland (Nederlandse onderneming);
belastbare loon voor in Nederland verrichte arbeid
)

Dat ik in NL belastingplichtig ben is me duidelijk maar de berekening kan ik niet exact vinden. Buiten de standaard vermeldingen dat het 'Nederlandse inkomen vrijgesteld wordt'.

Ik ga alvast mijn licht opsteken bij het Team Grensoverschrijdend werken (die hebben me al kunnen helpen in het verleden maar is niet gemakkelijk om binnen te geraken :) ) :

TeamGrensoverschrijdend werken enOndernemen (TeamGWO):Heeft u algemene vragen dan kunt u bellen naar het
TeamGWO.
Het TeamGWOis een informatiecentrum waar de Nederlandse, Belgische en Duitse belastingdienst samenwerken.
Bij het TeamGWOzijn ook twee Belgische belastingambtenaren werkzaam.
De telefoonnummers zijn:
Vanuit Nederland: 0800-024.12.12
Vanuit België: 0800-90.220 (gratis)
Het Team GWO is bereikbaar op werkdagen van 8u tot 17u.
Het gras is soms groener aan de overkant.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”