Schuldsaldoverzekering : koopsompremie fiscaal aftrekbaar

JANNWENN
Topic Starter

Schuldsaldoverzekering : koopsompremie fiscaal aftrekbaar

#1 , 22 jun 2013 17:18

Hallo beste mensen,

In 2005 ging ik een schuldsaldoverzekering aan, uiteraard gekoppeld aan mijn hypothecair krediet (looptijd 25 jaar, dus tot 2030). Ik betaalde een éénmalige koopsompremie van 2.822 euro. De premie vd ssv op die manier in 1 maal betaald. Als bij toeval kom ik vandaag een fiscaal attest tegen in mijn map vd ssv. Mijn wenkbrauwen fronsend de vraag stellend : "tiens, heb ik dat attest ooit wel bij mijn belastingaangifte gestoken?" ging ik kijken naar mijn belastingaangiften en zag ik dat die rubriek nooit is ingevuld geweest.
1/ kan ik dat attest alsnog bij mijn belastingaangifte steken?
2/ zo "ja", wordt er ook rekening gehouden met de vervlogen jaren (van 2005 => 2013)?

Met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 jun 2013 18:58

Neen , want 2005 is volledig afgehandeld : meer dan 7 jaar geleden.

Jij kon genieten van de woonbonus : een bedrag afgetrokken van je belastbaar inkomen. Ik dacht toen 2400 € , ongeveer. Dat bedrag kon worden samengesteld uit kapitaalsaflossingen , intresten en premies SSV. Meestal zijn die twee eerste voldoende om het maximum te halen. Bovendien gaf en geef ik meestal de raad om SSV niet op te geven voor fiscale aftrek.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JANNWENN
Topic Starter

#3 , 22 jun 2013 22:58

Bedankt Wanton voor Uw snelle reactie

Ik heb idd 2.490 euro kunnen aftrekken.
Als ik het goed begrijp zat ik dus aan mijn maximum en heb ik niks misgelopen? Of toch?
Waarom SSV niet inbrengen?

Bedankt

Reclame

wanton

#4 , 22 jun 2013 23:01

Indien kapitaalsaflossingen plus intresten voldoende zijn om de volledige korf te vullen , vermeld je best de SSV -premie niet. Ik hoop dat het nooit nodig zal zijn , maar als de verzekering ooit wegens overlijden moet uitbetaald worden , moeten de erfgenamen - echtgenoot/ote , kinderen , ouders ,...- belasting betalen op een (fictieve ) rente , ook als die premie slechts éénmaal is afgetrokken. Dus , tenzij uitzonderlijk , proberen we dzt te vermijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JANNWENN
Topic Starter

#5 , 24 jun 2013 20:20

OKé, bedankt hé

Jannwenn

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”