Foutief aangerekend BTW-percentage op plaatsen tuinhuis

cvandeleur
Topic Starter

Foutief aangerekend BTW-percentage op plaatsen tuinhuis

#1 , 23 jun 2013 12:03

Beste
Anderhalf jaar geleden hebben wij een tuinhuis laten plaatsen. Ons appartement was 9 jaar oud en we kregen een factuur waarop 6% BTW toegepast werd. Nu anderhalf jaar later blijkt dat de persoon die het tuinhuis geplaatst heeft BTW-controle kreeg en ons 21% had moeten aanrekenen ipv 6%. Wij ontvingen van hem een kopie van het document van de BTW-controle evenals een rekening voor het extra door ons te betalen BTW-bedrag van 15%. Onze vraag is nu of wij dit bedrag alsnog dienen te betalen of we dit kunnen weigeren omdat hij toch diende te weten dat het plaatsen van een tuinhuis onder het BTW-tarief van 21% valt ipv 6%. Ter info: wij zijn particulieren en hebben geen bedrijf.
Bedankt en groetjes
CVdL

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2013 12:26

Vergissen is menselijk. Je zal toch moeten betalen, want die aannemer moet ze zelf ook betalen.

LeenW

#3 , 24 jun 2013 09:26

Persoonlijk zou ik de meerkost niet betalen, het is de schuld van de aannemer, laat hem dat maar uit eigen zak betalen. Voor hetzelfde geld wist hij dat goed genoeg, en geeft hij toch een prijs aan 6% om het goedkoper te houden en zo meer klanten te krijgen.

Hebt u hem een attest voor 6% overhandigd?

Reclame

cvandeleur
Topic Starter

#4 , 24 jun 2013 13:10

Neen hij heeft geen attest gegeven.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 jun 2013 13:12

Neen hij heeft geen attest gegeven.
Niet hij maar wel uzelf had zo een attest moeten ondertekenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jun 2013 15:45

Alles hangt ervan af wat de overeenkomst was.

Als ik naar de winkel ga waar iets voor 100 euro (btw inbegrepen) geprijsd staat en ik koop dit kan de verkoper later niet afkomen en zeggen dat ik moet bijbetalen omdat hij een fout btw-tarief heeft toegepast.

Als ik iets koop voor 100 euro, btw niet inbegrepen, en de verkoper maakt een factuur voor 100 euro + 6 % btw, en later blijkt dat dit 21 % btw was dan kan hij dit wel bijvragen.

In beginsel is de prijs die aan de particulier gevraagd wordt de prijs btw inbegrepen en heeft de particulier dus niets te maken met het btw-tarief.

De verkoper zal de btw dus nog enkel kunnen bijvragen als duidelijk een prijs btw niet inbegrepen overeengekomen werd.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”