Hallo
Kan misschien iemand mij helpen?
We zijn een Belgische firma, een van onze klant is ook in Belgie met Belgische btw nr.
Hij koopt ons goederen maar we moeten die naar Frankrijk leveren en we factureren die aan onze Belgische klant.
Volgens mij moet het zonder btw gefactureerd worden maar onze boekhouder denkt dat het met BTW moet zijn.
Hij baseert zich op dit tekst :
Intracommunautaire leveringen
Uw klant woont in een ander land van de Europese Unie : BTW of niet ?
Indien u goederen levert aan een klant die in een andere lidstaat van de Europese Unie is gevestigd, gelden bijzondere BTW-regels. In essentie komen die erop neer dat de levering vrijgesteld is van BTW als de afnemer zelf BTW-plichtig is in een andere lidstaat. Er wordt wel van u verwacht dat u de nodige bewijzen kunt voorleggen opdat u vrij van BTW zou kunnen factureren. Dat is niet altijd even eenvoudig.
Wanneer zeker BTW aanrekenen ?
Als de buitenlandse koper u geen BTW-nummer van zijn land geeft, moet u altijd BTW rekenen. In dat geval is hij ofwel particulier, ofwel verkeert hij in één van de door de BTW-wetgeving bepaalde gevallen waarin hij Belgische BTW moet betalen. Wat er ook van zij, uw zorg is het niet : geen BTW-nummer betekent facturatie met BTW.
Wanneer geen BTW aanrekenen ?
Vrijstelling van BTW is mogelijk als
EN uw klant een BTW-belastingplichtige is die 'als zodanig optreedt in een andere lidstaat' (bedoeld wordt : die de aankoop doet voor zijn beroepsactiviteit)
EN de goederen verzonden of vervoerd worden buiten België maar binnen de Europese Unie door u, de koper of voor rekening van één van uw beiden. Men zegt in dat geval dat u een intracommunautaire levering verricht.
Daartegenover staat een intracommunautaire verwerving door de koper : hij zal in zijn land BTW moeten betalen op de aankoop. Merk wel op dat u op uw facturen altijd moet vermelden waarom u zonder BTW verkoopt. Voor de vrijgestelde intracommunautaire leveringen doet u dat met de zin "Intracommunautaire levering -Vrij van BTW bij toepassing van artikel 39bis, 1° W.B.T.W.".
Hoe bewijzen dat u geen BTW moest aanrekenen?
Cruciaal in deze regeling is dat het land van levering de vrijstelling maar verleent indien de leverancier voldoende waarborgen kan bieden dat de verwerving in het land van verwerving wel degelijk zal belast worden. Dit is niet meer dan logisch, aangezien anders de intracommunautaire transactie aan elke BTW dreigt te ontsnappen.
Maar welke waarborgen kan het land van oorsprong eisen van de BTW-belastingplichtige ? De Europese wetgeving bevat hierover geen concrete bepalingen. Ze zegt enkel dat de Lidstaten de vrijstelling moeten verlenen "onder de voorwaarden die zij vaststellen om een juiste en eenvoudige toepassing van de vrijstelling te verzekeren en alle fraude, ontwijking en misbruik te voorkomen."
De voorwaarden die de Belgische BTW-wetgeving stelt, zijn de volgende :
de verkoper moet bewijzen dat de afnemer een belastingplichtige is die voor de BTW geïdentificeerd is in een andere Lidstaat (in concreto moet de Belgische leverancier het BTW-nummer van de afnemer verifiëren. Voor de manier waarop u dat kan doen : zie onder)
de verkoper moet de verzending of het vervoer bewijzen, aan de hand van stukken die hij op ieder verzoek van de BTW-ambtenaren moet kunnen voorleggen. Die stukken zijn onder andere de contracten, de bestelbons, de vervoerfacturen, de vervoerdocumenten, de betalingsstukken enz... Het is dan ook uiterst belangrijk om de nodige stukken in verband met de verkoop aan de buitenlandse belastingplichtige op te maken en/of te vragen én bij te houden. Anders loopt u een ernstig risico dat de BTW-administratie bij een controle alsnog BTW zal aanrekenen op de verkoop, met de interest en de gebruikelijke boetes erbovenop. In dit verband is het interessant om ook nog te wijzen op de volgende toelichtingen van de BTW-administratie :
de intracommunautaire levering moet bewezen worden met een geheel van documenten : geen enkele van de hierboven opgesomde documenten is voldoende of noodzakelijk op zich. In ieder geval kunnen de betalingsberichten die door de financiële instellingen worden afgeleverd een belangrijk bewijsmiddel zijn. Daarom raadt de administratie de ondernemingen aan om, tenzij uitzonderlijk, geen contante betaling te aanvaarden - indien een vervoer verricht wordt door of voor rekening van een volgende klant (bvb. in het geval van kettingverkopen waarbij het vervoer wordt verricht door de laatste klant) geldt er geen vrijstelling voor de aan deze levering voorafgaande leveringen
Wat betreft de bewijsvoering bij een intracommunautaire levering indien het transport door uzelf gebeurde, raden wij u aan om eenvoudige bewijsstukken te bewaren. Dat kan zijn onder andere bonnetjes voor aankoop van brandstof ter plaatse, of restaurant- of snackbonnetjes van bij uw EU-klant. Op deze wijze kan u, minstens, aantonen dat u ter plekke bent geweest voor de levering.
Onmogelijk bewijs wanneer vervoer door afnemer zelf ?
In de praktijk is het bewijs dat men zonder BTW mocht factureren vooral problematisch wanneer het vervoer gebeurt door de koper met zijn eigen middelen. Doordat er geen vervoerder tussenkomt is het zeer moeilijk om het bestaan van het vervoer te bewijzen. Sommige controleurs hanteren een hele strikte interpretatie van de regels en beweren dat ook in die gevallen de vrijstelling maar kan verleend worden indien er vervoersdocumenten zijn. Daardoor ontzeggen ze echter de verkoper de vrijstelling waarop hij volgens de logica van het systeem recht heeft.
Anderzijds betekent dit voor de koper een dubbele belasting, want die moet wel degelijk in zijn land de BTW betalen op de intracommunautaire verwerving. Weliswaar kan de koper dan in een later stadium de ten onrechte gerekende Belgische BTW recupereren, maar dat kan een hele poos duren.
Indien u niet overtuigd bent van de geldigheid van een buitenlands BTW-nummer kunt u dit op de volgende manieren checken bij de BTW-administratie
schriftelijk : Ministerie van Financiën, Centrale Eenheid voor de administratieve samenwerking met de andere EEG-Lid-Staten op het gebied van de BTW, R.A.C.-Financietoren, Kruidtuinlaan 50, bus 39, 1010 Brussel
telefonisch : 02/210 29 79 of 02/210 29 88 of 02/210 29 94 of 02/210 29 95 - per fax : 02/210 29 20
--> deze procedure kan enige tijd vergen (telefonisch is deze dienst zeer geregeld overbezet !). daarom kan het BTW-nummer zelf checken via de Web-site VAN DE EUROPESE UNIE : KLIK HIER voor een rechtstreekse LINK.
LET OP : die hierboven vermelde werkwijze (via de Europese site) geeft u geen officieel uitsluitsel over de geldigheid van het BTW-nr. !! Enkel de bevoegde dienst van Federale Overheidsdienst Financiën kan u hierover bindend antwoord geven !
Maar volgens mij is dit allen geldig als de klant ook in het buitenland is.
Wie kan ons hiervoor helpen?
Als mogelijk met een link naar een officiele tekst.
Alvast bedankt