“retributie bouwwerf/inname openbare weg

louise2
Topic Starter

“retributie bouwwerf/inname openbare weg

#1 , 06 sep 2013 20:16

Mijn gemeente stuurt mij een factuur “retributie bouwwerf / inname openbare weg“.
Dit tengevolge mijn aanvraag tot het plaatsen van een stelling, daklift en bouwmateriaal door de aannemer van mijn dakwerken, op het voetpad en parkeerplaats vóór mijn woning.

In het gemeentelijk reglement vind ik hierover het volgende :
zie link : http://www.liedekerke.be/content/collec ... ?ID=71#731" onclick="window.open(this.href);return false;

Retributiereglement bouwwerf op de openbare weg.
Door het gemeentebestuur wordt een retributie geheven op het tijdelijk in gebruik nemen van de openbare weg voor het plaatsen van bouwmaterialen, hijstoestellen, stellingen, en andere voorwerpen ter gelegenheid van bouwwerken waarvoor een stedenbouwkundige vergunning nodig is:
· voor de inname van het trottoir: € 10 per kalenderdag
· voor de inname van een parkeervak: € 10 per kalenderdag
· voor de inname van de rijweg: € 15 per kalenderdag
Voor de inname van het trottoir is geen retributie verschuldigd gedurende de eerste dertig kalenderdagen.”

Volgens dit reglement is er een retributie verschuldigd voor “bouwwerken waarvoor een stedenbouwkundige vergunning nodig is”.
Volgens mijn opzoekingen is er geen stedenbouwkundige vergunning nodig omdat er geen wijzigingen aan de woning gebeuren, behalve het vervangen van de oude dakpannen door nieuwe.

Kan ik daaruit besluiten dat deze retributie-factuur mij ten onrechte werd toegestuurd en mag ik deze dus betwisten ?

Dank en mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 sep 2013 22:04

Als de factuur een deel van de goedkeuring is, zal u deze best betalen. Aangezien het retributiereglement enkel voorziet dat dit kan voor vergunningsplichtige werken, kan men gerust oordelen dat in dit geval geen toelating kan worden gegeven. Tenzij u de vergoeding betaalt, natuurlijk.

louise2
Topic Starter

#3 , 07 sep 2013 10:18

Dank voor uw antwoord.
Maar ik denk niet dat dit het geval is, want de werken zijn inmiddels reeds beëindigd (vroeger dan gepland).

Alle materiaal werd intussen ook reeds weggenomen door de aannemer en dit dus vroeger dan de einddatum die op de factuur aangerekend staat.
Ik heb dat onmiddellijk via e-mail laten weten aan het gemeentebestuur.
Bovendien had ik slechts een aanvraag gedaan voor mijn eigen huisnummer en ook alleen daar werd materiaal geplaatst, terwijl de gemeente eveneens het huisnummer van de buren vermeldt en aanrekent op de factuur.

Ter info : op de factuur staat alleen het volgende:

Factuur retributie bouwwerf / inname openbare weg

Voorwerp: inname openbare weg .....straat nr .. t/m nr ..
(aantal).. parkeervakken; periode .. / .. tot en met .. /.. / 2013 ( .. dagen)
aangifte door politiezone ...... van .. / ../ 2013

Totaal te betalen: ...,00 euro
Detail factuur: zie keerzijde

Op de keerzijde van de factuur staat alleen:

Detail factuur
Omschrijving -----------------------Aantal----Eenheidsprijs---Totaal
aantal dagen per parkeervak 1 ---- ... -------- ... ----------- ...
aantal dagen per parkeervak 2 ---- ... -------- ... ----------- ...
enz...../.....
Totaal te betalen: .......euro

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2013 11:13

Bij werken waarvoor een inname van de stoep of rijweg nodig is, de aannemer steeds verplichten de kosten en taksen hiervoor ten laste te nemen. Wordt heel dikwijls vergeten, en dan komt men voor dergelijke verrassingen te staan.

louise2
Topic Starter

#5 , 08 sep 2013 19:32

Op de website van de gemeente staat :
In sommige gevallen bent u een retributie verschuldigd voor dit tijdelijk in gebruik nemen van de openbare weg. U zal hiervoor een factuur ontvangen.../...De vergunning kan uitsluitend verzonden worden naar de officiële verblijfplaats verbonden aan het ingegeven Rijksregisternummer.”

Ik heb de aanvraag onder mijn eigen naam en rijksregisternummer gedaan via het “digitaal loket” op de website van de gemeente, waar zowel de aannemer als wijzelf wonen.

Het begin van de dakwerken was oorspronkelijk pas voor een latere periode voorzien.
De aannemer is ons onverwacht enkele weken eerder komen zeggen dat hij reeds ‘s anderendaags zou beginnen.
Hij zei ons dat er nog geen aanvraag voor parkeerverbod gedaan werd, en hij plaatste zijn eigen borden voor tijdelijk parkeerverbod in afwachting dat dit ’s anderendaags zou in orde gebracht worden in het gemeentehuis. Dit zou geen probleem scheppen want hij had dit al eerder zo gedaan en ze zouden daar niet moeilijk over doen.

Daarop heb ik hem voorgesteld om de aanvraag onmiddellijk vanaf mijn pc te doen en deed ik dat onder mijn eigen gegevens.

Maar ongeacht het feit of de eventuele kosten ten laste van mijzelf of van de aannemer zouden zijn, blijft mijn vraag nog altijd :
Wordt deze retributie ten onrechte aangerekend aangezien er geen stedenbouwkundige vergunning nodig was voor onze dakwerken ?

(Zie mijn openingstopic : “Volgens dit reglement is er een retributie verschuldigd voor “bouwwerken waarvoor een stedenbouwkundige vergunning nodig is”.)

Dank voor elk antwoord dat mij verder kan helpen.

mava105

#6 , 08 sep 2013 19:42

Bij ons betaal je de in gebruik genomen oppervlakte van het openbaar domein, ook als je bvb een kelder of zolder wil leegruimen en een container op straat laat zetten. Dat heeft helemaal niets met bouwwerken te maken.
Van zodra je het openbare gebruikt, betaal je. :(

louise2
Topic Starter

#7 , 08 sep 2013 20:13

Maar blijkbaar is dit niet in elke gemeente zo.

zie link :
http://www.liedekerke.be/content/collec ... ?ID=71#731" onclick="window.open(this.href);return false;

"Door het gemeentebestuur wordt een retributie geheven op het tijdelijk in gebruik nemen van de openbare weg voor het plaatsen van bouwmaterialen, hijstoestellen, stellingen, en andere voorwerpen ter gelegenheid van bouwwerken waarvoor een stedenbouwkundige vergunning nodig is:
.../...
Voor de inname van het trottoir is geen retributie verschuldigd gedurende de eerste dertig kalenderdagen."

roharro

#8 , 08 sep 2013 20:18

Wat zegt de gemeente? Ik veronderstel dat je daar toch reeds hebt geïnformeerd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

louise2
Topic Starter

#9 , 08 sep 2013 20:23

Alleen via e-mails, maar nog geen antwoord ontvangen.

roharro

#10 , 08 sep 2013 20:25

Alleen via e-mails, maar nog geen antwoord ontvangen.
Er persoonlijk naartoe gaan, dan moeten ze je onmiddellijk uitleg geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

louise2
Topic Starter

#11 , 08 sep 2013 21:17

Zal ik doen en ik zal hier hun antwoord laten weten, zodra ik er aan uitgeraakt ben.

Intussen heb ik het volledige gemeentelijk reglement in PDF gevonden, en daar staat o.a. in Artikel 3 dat de retributie verschuldigd is door de aannemer die de werken uitvoert.
Dus indien er effectief moet betaald worden, weet ik wat mij nadien te doen staat.

Lanox

#12 , 09 sep 2013 08:56

Is deze retributieregeling niet in strijd met het ladderrecht?

Turaki

#13 , 09 sep 2013 09:26

Is deze retributieregeling niet in strijd met het ladderrecht?
Ladderrecht kan alleen maar ingeroepen worden als men anders niet aan de te onderhouden haag of muur kan, dus als deze tegen de perceelgrens staat, niet voor (tijdelijke) opslag. Ook is openbaar domein niet "het bezit" van iemand, dus is er geen eigenaar die je kan aanspreken om hierop beroep te doen.

louise2
Topic Starter

#14 , 10 sep 2013 19:03

Zoals gezegd, ben ik persoonlijk naar het gemeentehuis gegaan om uitleg te vragen.

Over de bedoelde zin uit hun “Retributiereglement bouwwerf op de openbare weg“,
(Door het gemeentebestuur wordt een retributie geheven op het tijdelijk in gebruik nemen van de openbare weg voor het plaatsen van bouwmaterialen, hijstoestellen, stellingen, en andere voorwerpen ter gelegenheid van bouwwerken waarvoor een stedenbouwkundige vergunning nodig)
werd me het volgende gezegd :
Het gedeelte over “bouwwerken waarvoor een stedenbouwkundige vergunning nodig is“ slaat alleen op het laatste deel van de opsomming, namelijk “andere voorwerpen ter gelegenheid van bouwwerken”.
Op de opsomming die daaraan vooraf gaat, (bouwmaterialen, hijstoestellen, stellingen) wordt altijd een retributie geheven, ongeacht of er wel of niet een bouwvergunning nodig is voor de werkzaamheden.

Dus is er een retributie te betalen.
Maar doordat de werken eerder werden beëindigd dan op de oorspronkelijke factuur stond, kreeg ik intussen een aangepaste factuur (lager bedrag) ter vervanging van de eerste.
Over het verschil tussen de werkelijk ingenomen parkeervakken en de door hen aangerekende, kon er niet gediscuteerd worden omdat dit zo door de politie werd doorgegeven.

Tenslotte werd mij in het gemeentehuis wél bevestigd dat deze retributie verschuldigd is door de aannemer die de werken uitvoert.
Op mijn vraag of ze de nieuwe factuur dan aan de aannemer wilden adresseren, kreeg ik een negatief antwoord : de digitale aanvraag voor inname van de openbare weg werd gedaan met mijn gegevens en daarom moet de factuur naar mij gestuurd worden.

louise2
Topic Starter

#15 , 24 jan 2014 18:00

Tenslotte werd mij in het gemeentehuis wél bevestigd dat deze retributie verschuldigd is door de aannemer die de werken uitvoert.
Op mijn vraag of ze de nieuwe factuur dan aan de aannemer wilden adresseren, kreeg ik een negatief antwoord : de digitale aanvraag voor inname van de openbare weg werd gedaan met mijn gegevens en daarom moet de factuur naar mij gestuurd worden.
Eind goed, al goed !
Toen ik de aannemer erover aansprak, vroeg deze of ik hem een copie van de factuur kon bezorgen.
Hij zou proberen een manier te vinden om deze in te brengen in zijn onkosten, en indien dat lukte zou hij mij het bedrag overschrijven.

Een hele tijd niets meer gehoord; tot de betaalde som teruggestort werd op mijn rekening door het gemeentebestuur zelf.
Bleek dat de aannemer er wél in geslaagd was om de factuur op mijn naam te laten crediteren en een nieuwe te laten maken op zijn naam

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”