Hallo
Ik zit met een prangende vraag in verband met het volgende scenario.
Ikzelf ben een alleenstaande moeder, met twee kinderen en een moeder ten laste. (even ter zijde)
Als hobby maak ik handgemaakte juwelen. Dit wil ik in eerste instantie als hobby houden, omdat ik weet, als ik dit zou doen in hoofdberoep er nooit genoeg mee ga verdienen om er van te leven. Maar natuurlijk zijn er wel mensen die mijn juwelen mooi vinden en willen kopen.Dus kan ik er ook een bepaald bedrag mee verdienen indien ik zou willen.
Nu heb ik al gelezen op het internet, dat als ik tussen de 1300 en 25000 euro verdien, ik dit zogezegd moet doen als zelfstandige in bij beroep.
En daar knelt het schoentje, omdat ik enerzijds weet dat ik er in 2014 wel meer dan 1300€ kan verdienen met men hobby (kosten van het materiaal afgetrokken dus louter winst), maar na 2014 niet meer wens te verkopen.
Ik zou gewoon pakweg 5000€ euro extra willen verdienen zodat ik met mijn gezin eens op reis zou willen gaan in 2015. Mijn moeder is zwaar ziek geweest en misschien zou die reis wel eens de laatste kunnen zijn met zen allen. Maar wil niet in de problemen komen met de fiscus enz.
Nu zit ik met de volgende vragen, want wil wel in orde blijven met alles.
situatie
stel: ik geef in 2014, 500€ uit aan materiaal en krijg alles verkocht aan 5000€. Dan heb ik zogezegd in dit voorbeeld 4500€ winst. Genoeg om met men gezin op vakantie te gaan. Dus ik stop, na het verdienen van dat bedrag, met verkopen en doe het louter als hobby verder.
Dus volgens het internet moet ik in 2014, tot ik dat bedrag heb, dus zelfstandige in bijberoep worden omdat de winst hoger ligt dan 1300€.
Dus nu de vragen.
1) moet ik voor pakweg 1 jaar inderdaad dit als zelfstandige in bijberoep doen?
2) moet ik er een btw nummer voor aanvragen.
3) Moet ik dit bedrag ook ingeven in de belastingen? indien ja waar en wanneer en op hoeveel zou dat komen als ik inderdaad 5000 euro zou verdienen? want meer dan dat heb ik niet nodig voor de reis?
dus hopelijk wel wat antwoorden op mijn vragen. want vindt het ergens te zot om voor pakweg 6 maanden zelfstandige te worden.