Partner opnemen in hypothecaire lening, woonbonus?

Lung Hin
Topic Starter

Partner opnemen in hypothecaire lening, woonbonus?

#1 , 29 dec 2013 20:27

Beste,

Ik zit met onderstaande vragen die ik misschien best kan stellen aan de hand van een situatieschets:

Enige tijd geleden ben ik een hypothecaire lening aangegaan teneinde een woning te kopen.
Sinds kort wonen mijn partner en ik hierin (wettelijk) samen en dienen we dus een gezamelijke aangifte voor de personenbelasting in.
Onlangs las ik deze nota in een berekeningsprogramma:
Echtgenoten en wettelijk samenwonenden die hoofdelijk en onverdeeld een hypothecaire lening sluiten (beiden zijn kredietnemer) om een enige eigen woning te verwerven of te behouden (beiden zijn eigenaar), kunnen de aftrek vrij verdelen met dien verstande dat het maximum bij geen van beiden mag worden overschreden. De vrije verdeling betreft zowel de kapitaalaflossingen en de intresten als de levensverzekeringspremies.

Indien de enige en eigen woning eigendom is van één van de partners (bv. één van de partners heeft de woning verkregen door erfenis of schenking, of één van de partners was reeds vóór het huwelijk of de wettelijke samenwoning eigenaar van de woning...), dan is de vrije verdeling van de aftrek toch mogelijk voor zover de lening gezamenlijk wordt aangegaan.
  • Mag ik hieruit concluderen dat men in dat geval (1 eigenaar, beiden geleend) twee keer de woonbonus mag invullen (code 1370 & 2370)?
  • Indien ja, kan ik dan mijn partner in de bestaande lening laten opnemen, en aan welke kosten? (registratie, dossier, ...)
  • Welke zijn dan, buiten samen verantwoordelijk zijn voor de afbetaling, de juridische gevolgen - vooral inzake eigendomsrecht?
Deze vragen horen misschien voor een deel thuis in een ander subforum, gelieve te verplaatsen indien nodig.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 dec 2013 16:11

Uw partner kan geen gebruik maken van de woonbonus, in de huidige omstandigheden.
Zij is geen eigenaar van de woning , noch is zij titularis van de lening. U blijft de enige gerechtigde op eze belastingvermindering.

Om daarvan te genieten moet zij minstens de lening mee ondertekenen. Haar geef ik dan de raad dat pas te doen als zij mede-eigenaar wordt/
U kan haar een deel verkopen natuurlijk , met de nodige registratierechten en kosten voor herschrijven van de lening.
Goedkoopste manier : jullie gaan trouwen. Jij brengt de woning - met terugkeerclausule - in de gemeenschap , net als de lening. De bank herschrijft dan de lening op ' de echtgenoten' Kostprijs totaal : minder dan 1000 € , hetgeen u al bij de eerstvolgende belastingafrekening recupereert.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lung Hin
Topic Starter

#3 , 01 jan 2014 16:29

Dus in principe is het wel mogelijk om de lening te laten ondertekenen door beiden terwijl er slechts één persoon de eigenaar blijft, alleen is dit niet aan te raden voor de partner.
Toch ben ik benieuwd: dienen er in dit geval naast dossierkosten bij de bank dan ook opnieuw registratiekosten bij de notaris betaald te worden?

Ook bedankt voor het andere advies, hier had ik nog niet aan gedacht en dit gaan we zeker in overweging nemen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”