Ik zit met onderstaande vragen die ik misschien best kan stellen aan de hand van een situatieschets:
Enige tijd geleden ben ik een hypothecaire lening aangegaan teneinde een woning te kopen.
Sinds kort wonen mijn partner en ik hierin (wettelijk) samen en dienen we dus een gezamelijke aangifte voor de personenbelasting in.
Onlangs las ik deze nota in een berekeningsprogramma:
Echtgenoten en wettelijk samenwonenden die hoofdelijk en onverdeeld een hypothecaire lening sluiten (beiden zijn kredietnemer) om een enige eigen woning te verwerven of te behouden (beiden zijn eigenaar), kunnen de aftrek vrij verdelen met dien verstande dat het maximum bij geen van beiden mag worden overschreden. De vrije verdeling betreft zowel de kapitaalaflossingen en de intresten als de levensverzekeringspremies.
Indien de enige en eigen woning eigendom is van één van de partners (bv. één van de partners heeft de woning verkregen door erfenis of schenking, of één van de partners was reeds vóór het huwelijk of de wettelijke samenwoning eigenaar van de woning...), dan is de vrije verdeling van de aftrek toch mogelijk voor zover de lening gezamenlijk wordt aangegaan.
- Mag ik hieruit concluderen dat men in dat geval (1 eigenaar, beiden geleend) twee keer de woonbonus mag invullen (code 1370 & 2370)?
- Indien ja, kan ik dan mijn partner in de bestaande lening laten opnemen, en aan welke kosten? (registratie, dossier, ...)
- Welke zijn dan, buiten samen verantwoordelijk zijn voor de afbetaling, de juridische gevolgen - vooral inzake eigendomsrecht?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.