Hallo,
Ik zou graag beleggen op een fiscaal optimale manier maar zonder te frauderen.
Nu heb ik een momenteel een belastbaar inkomen van € 0 en kan daardoor gebruikmaken van hetgeen in puntje 5 van dit artikel beschreven staat: http://www.vrijblijvendadvies.be/__page_Artikel.asp?i=1
Ik kan dus de betaalde roerende voorheffing recupereren tot mijn belastingsvrije schijf vol zit.
Ik ben echter getrouwd onder het wettelijke stelsel en normaliter zou dan volgende van toepassing zijn:
De roerende inkomsten van echtgenoten die een gemeenschappelijke aangifte indienen, moeten worden aangegeven volgens het huwelijksstelsel.
Echtgenoten die gehuwd zijn onder het wettelijke stelsel, moeten elk de helft van de inkomsten aangeven. In alle andere gevallen moeten de inkomsten die deel uitmaken van het eigen vermogen van een van beide echtgenoten vermeld worden op naam van deze echtgenoot en moeten de gemeenschappelijke inkomsten voor de helft vermeld worden door elk van beide echtgenoten.
Dit staat hier beschreven:http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... inkomsten/
En is een gevolg van Artikel 127 4° van het WIB:
Artikel 127, WIB 92 (aj. 2013)
Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, wordt bij de vaststelling van het totale netto-inkomen van elke belastingplichtige rekening gehouden met:
1° het deel van zijn beroepsinkomsten zoals bepaald na toepassing van de artikelen 86 tot 89;
2° de door hem behaalde of aan hem toegekende inkomsten vermeld in artikel 90, 1° tot 4°, en 12°;
3° de niet in 1° en 2° vermelde inkomsten die eigen zijn op grond van het vermogensrecht;
4° 50 pct van de totaliteit van alle andere inkomsten van beide belastingplichtigen.
In de stukken die ik heb onderlijnd blijkt dus dat het huwelijksstelsel relevant is voor degenen die een gemeenschappelijke aangifte indienen.
Artikel 126 § 2 stipuleert echter een aantal gevallen waarin er geen gemeenschappelijke aangifte wordt gevestigd en laat dat nu net mijn geval zijn.
Artikel 126, WIB 92 (aj. 2013)
§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld.
§ 2. In de volgende gevallen is § 1 niet van toepassing:
1° voor het jaar van het huwelijk of de verklaring van wettelijke samenwoning;
2° vanaf het jaar na dat waarin de feitelijke scheiding heeft plaatsgevonden, voor zover die scheiding in het belastbare tijdperk niet ongedaan is gemaakt;
3° voor het jaar van de ontbinding van het huwelijk of van de scheiding van tafel en bed of van de beëindiging van de wettelijke samenwoning;
4° wanneer een echtgenoot beroepsinkomsten heeft van meer dan 9.810 EUR (basisbedrag 6.700 EUR) die bij overeenkomst zijn vrijgesteld en die niet in aanmerking komen voor de berekening van de belasting op zijn andere inkomsten.
Is het dan correct om te concluderen dat het huwelijksstelsel dan op fiscaal vlak niet van toepassing is en dat dus dividenden en intresten die van een effectenrekening op mijn naam (ook al is het geld waarmee de effecten zijn gekocht van mij en mijn vrouw) 100% in mijn aangifte opgegeven kunnen worden? Vermogensrechtelijk is alles dus van mij en mijn vrouw maar fiscaal gezien horen ze mij toe.
Als ik slechts 50% kan aangeven kan ik maar 50% van de roerende voorheffing recupereren daar mijn vrouw een inkomen geniet dat hoger ligt dan de belastingvrije schijf.
Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.