beroepskosten MOTOR - werkelijke vs forfetaire

dujardin
Topic Starter

beroepskosten MOTOR - werkelijke vs forfetaire

#1 , 05 jan 2014 00:00

Geachte,

Voor de aankoop van een motor slaat men je om de oren met de mogelijke belastingaftrek voor het woon werk percentage. Hierbij een bedenking:

1- Je jaarlijkse aftrek voor een motor als werkelijke beroepskost: 2000 (10.000/5) en 1000 (benzine..etc)= 3000 Euro

2- je forfaitaire beroepskosten voor een bruto jaarlijks inkomen van 38000 = (ongeveer) 3100 Euro

Als ik het zo zie is het voor de standaard bediende (op misschien enkele 100 den Euro's na) een nul operatie en valt het hele fabeltje dat men zijn motor via vadertje staat terugtrekt in het water....of mis ik ergens iets

Vriendelijke groet,
Marc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 05 jan 2014 10:35

Je analyse is correct. De eerste euro minder belastingen begint pas nadat je werkelijke kosten boven de forfaitaire uitkomen. Naast de werkelijke kosten van de motor (in tegenstelling tot auto aan 0,15€/km) kan je natuurlijk wel nog andere elementen inbrengen zoals bureau, computer,...)

wanton

#3 , 05 jan 2014 17:36

Voor beroepskosten van de motor kan je alle onkosten inbrengen : aankoop , verzekeringen , kledij , onderhoud , ..
Dit alles wel in de verhouding : km voor het werk to. totale aantal km. Meestal is dit toch een serieuze opbrengst aan belastingvermindering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

dujardin
Topic Starter

#4 , 05 jan 2014 18:13

@wanton:

Als je een motor van 10000 Euro afschrijft over 5 jaar geeft dat 2000 per jaar (laat ons nog stellen dat we de moto 100% inbrengen).
als je jaarlijks nog eens 1500 Euro kosten maakt aan...kledij, verzekering, benzine,...etc komt dit samen op 3500 Euro belastingaftrek.

Wat men steeds vergeet erbij te vermelden is dat het wettelijke forfait kwijt is. (voor de meesten onder ons zal dit rond een 3100 Euro liggen).

Mijn zogezegde netto winst zou dus bij benadering 400 Euro per jaar zijn. Dit in tegenstelling tot het fabeltje dat reeds jaren rondgaat dat men zijn motor bijna volledig terugtrekt.

Dit is natuurlijk nog steeds goed meegenomen als men toch al een motor zou kopen....maar anders....dan liggen de gemaakte kosten ver boven het fiscaal voordeel....

Weerom, als ik het mis zou hebben....verbeter me dan met plezier....het zou me plezieren

greets,
Marc

Oude Belg

#5 , 05 jan 2014 18:31

Je mag je kosten optimaliseren. Je concentreert je uitgaven motor-gerelateerd en werkgerelateerd, dus de aftrekbare bestedingen, in jaar A, jaar C, jaar E,.... en voor de tussenliggende jaren maak je gebruik van het forfait. Dat is toegelaten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

dujardin
Topic Starter

#6 , 05 jan 2014 20:42

mag je dan het gehele aankoopbedrag in 1 jaar inbrengen ipv afschrijven over meerdere jaren?

Sirkii

#7 , 05 jan 2014 20:48

mag je dan het gehele aankoopbedrag in 1 jaar inbrengen ipv afschrijven over meerdere jaren?
Neen.

basejumper

#8 , 07 jan 2014 22:19

De vraag is waar jij dat fabeltje haalt. Het internet staat vol met info over "beroepskosten bewijzen" en elk jaar worden er verschillende fiscale gidsen uitgegeven die daar de nodige info over geven. indianenverhalen geloven is net iets te makkelijk. Ofwel maak je gebruik van het wettelijk forfait, ofwel bewijs je je beroepskosten. Die beroepskosten zijn een verzameling van allerlei kosten . En dat zijn niet alleen vervoerskosten. Daar zijn ook bureaukosten bij (afschrijving, intrest krediet, verwarming, electriciteit, water, poets, telecommunicatie, internet, verzekering), representatie (zakenlunches, lidgelden beroepsverenigingen), documentatie (vaktijdschriften), boekhouderskosten enz. Een zelfstandige of kaderlid die inderdaad beroepskosten heeft zit snel boven het wettelijk forfait. bedoeling is nooit geweest een hobby te subsidiêren...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Oude Belg

#9 , 08 jan 2014 10:08

De vraag is waar jij dat fabeltje haalt..
Geen fabeltje; je kan elk jaar opnieuw kiezen of je je beroepskosten bewijst, dan wel het forfait gebruikt. Ik heb dat 30 jaar probleemloos gedaan, en heb heel wat belastingscontroles gehad.

Wat de motor -fiscaal- betreft: kijk ook hier : http://forum.demotorsite.be/136-fiscaal
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

basejumper

#10 , 09 jan 2014 20:31

Oude Belg

Ik verwijs uiteraard naar de zinsnede van vraagsteller "Mijn zogezegde netto winst zou dus bij benadering 400 Euro per jaar zijn. Dit in tegenstelling tot het fabeltje dat reeds jaren rondgaat dat men zijn motor bijna volledig terugtrekt."

Ik bewijs ook al 30 jaar mijn onkosten. Ik heb enkel geduid dat het niet de motorkosten op zich zijn, maar het totaal van alle beroepskosten die moeten uitstijgen boven het forfait. Als je motorkosten alleen niet hoger zijn dan je forfait en er zijn geen andere kosten is je winst nul komma nul euro.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Oude Belg

#11 , 10 jan 2014 19:34

@ basejumper : klopt als een zwerende vinger :wink: .

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”