verzaking aan opstal

anton65
Topic Starter

verzaking aan opstal

#1 , 15 jan 2014 17:40

Mag ik volgende vraag voorleggen ?
Mijn nicht heeft aan zichzelf en haar partner in 2009 een recht van opstal voor 50 jaar toegestaan op een perceel grond dat haar eigendom is, en dit zonder vergoeding. Sedert zijn op dat perceel de gebouwen van een woonhuis opgericht. Thans is tussen haar en haar partner de wettelijke samenwoonst verbroken.
Wat zijn voor haar de fiscale gevolgen wanneer zij samen verzaken aan het opstalrecht, zonder vergoeding, zodat het onroerend goed haar volledig toekomt ?
B.o.v.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 jan 2014 18:11

Zij zal hem moeten vergoeden voor zijn deel van de kosten van de bouw. Haar partner is eigenaar van een deel ( de helft?) van het huis , dat op haar grond staat. Om het huis volledig in eigendom te krijgen , moet zij hem uitkopen. Deze overdracht kan natuurlijk zonder betaling gebeuren.
De bak zal evenwel moeten akkoord gaan dat zij alleen de lening verder zal/kan betalen. Verder behoudt zij wel de voordelen als woonbonus en derg.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

anton65
Topic Starter

#3 , 17 jan 2014 17:16

Bedankt Wanton. Waarschijnlijk zijn geen registratierechten verschuldigd op die verzaking, maar wordt die verkrijging van de helft van de gebouwen niet belast aan een bepaald belastingstarief wegens 'verrijking zonder oorzaak' ?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”