berekening belasting op onderhoudsgeld

dalida
Topic Starter

berekening belasting op onderhoudsgeld

#1 , 03 jul 2007 11:24

sedert onze scheiding betaalt mijn ex de jaarlijkse belasting op het onderhoudsgeld aan mij terug.ik stuurde gewoon het stortingformuliertje naar hem , en hij deed de betaling.

Dit jaar bedroeg het bedrag veel meer, omdat ik nu ook een klein pensioen heb. Op mijn pensioen wil hij, en ik vind dit normaal, geen belasting betalen.
Hij eiste dat ik het volledige bedrag eerst zou betalen en nadien zou hij mij het bedrag, (belasting op onderhoudsgeld) terug betalen.Ik kreeg een bedrag op mijn rekening, maar dit is wel minder dan ik had voorzien en komt overeen met het bedrag van zes jaar geleden.

ik stel tevens vast dat hij het onderhoudsgeld heeft verhoogt, en als ik daarvan een optelling maak, (maal 12 , voor heel het jaar) komt dit overeen met ht te weinig gestorte belastinggeld.
(is dit een slimme bedenking, een cirkel waar hij voordeel uit haalt, ?want hij trekt het onderhoudsgeld af van zijn belastingen zeker ? en ik geen nadeel van heb ? ook niet de volgende jaren ?)vraag ik mij af .

Ik wil hem niet direct daar op aanspreken , want hoe meer men roert ! !

Daarom wend ik mij ook eerst tot dit forum met de hoop dat er iemand is die mij misschien kan verder helpen.
Graag wilde ik zelf berekenen hoeveel de belasting bedraagt op het onderhoudsgeld, hoe kan ik dat zelf uitrekenen.
Van harte dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 18 jul 2007 11:44

Dalida,

Ik denk dat je blij mag zijn met zo'n ex die ook nog eens belasting betaalt op het onderhoudsgeld dat hij zelf betaalt.
Juridisch heb je dus weinig afdwingbaar.
Indien hij dit wil verderzetten kan je bij een boekhouder/fiscalist/bevriende bankier of via een aantal fiscale programma's op internet (laten) simuleren wat de belastingdruk zou zijn zonder jouw pensioen.

Indien hij het onderhoudsgeld ongevraagd verhoogde mag je je al evengoed gelukkig prijzen.
Voor hem betekent dat echter geen verhoogde aftrekmogelijkheid. Enkel bedragen vastgelegd op basis van offici?le stukken (echtscheidingsvonnis, vordering OCMW enz) zijn aftrekbaar.

Het surplus is een loutere liberaliteit die geen aftrekmogelijkheden biedt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

dalida
Topic Starter

#3 , 30 jul 2007 14:23

Geachte, neen , neen , ik ben er niet blij mee ,want wat deze mij aandeed, na wat hij allemaal beloofde en eiste van mij , !

maar wat hij van mij eiste telde niet voor hem , 28 jaar getrouwd , en daar sta je dan . Hij weet dat hij voor 100% in fout is ,en hij had alles op voorhand al in zijn voordeel uitgedokterd, ik had maar te aanvaarden, of te gaan vechten !

Maar dat ik jaarlijks nu ook moet kenbaar maken wat mijn pensioen is, want het staat allemaal op de belastingsaangifte , dat is weer eens ," kijk zo wil ik het , anders betaal jij maar het hele bedrag" . ik vraag mij af of hij mijn belastingsaanslag wel nodig heeft , ? ik denk dat er wel kan uitgerekend worden , hoeveel de belasting op het 'onderhoudsgeld alleen' bedraagt . met wat goede wil.

Moest ik zijn belastingaangifte/aanslag ook eens vragen , !
Maar hem kennende , ... ...

Als mijn ex en ikzelf hetzelfde bedrag (onderhoudsgeld) aangeven , gaat de fiscus dan natellen of dat dit wel het juiste bedrag is ,(aangepast aan index) ? ik denk van niet.
vriendelijke groeten en dank

Reclame

j.demoor

#4 , 01 aug 2007 12:13

?Art.90.Diverse inkomsten zijn:...3? onderhoudsuitkeringen die aan de belastingplichtige regelmatig zijn toegekend door personen van wier gezin hij geen deel uitmaakt, wanneer ze worden toegekend ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van...Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116 worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken...:1? 80 pct. van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van...?(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

U dient art.90 WIB toe te passen en uw ex dient art.104 WIB toe te passen,niets meer en niets minder.
Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

dalida
Topic Starter

#5 , 02 aug 2007 12:44

Geachte,
Dank voor de gegevens , maar eerlijk gezegd , dit allemaal goed begrijpen en er voor mij het juiste uit te halen , dit is toch wel boven mijn petje .

Ik denk dat het in ons geval wel juist verloopt , maar wat er mij vooral intrigeert is : of ik mijn belastingaangifte/ aanslagformulier jaarlijks aan mijn ex moet bezorgen ? ---ik vraag mij af of hij dit wel echt nodig heeft--
Wij zijn gescheiden en toch zal hij zo weten wat mijn pensioen is , en of er andere inkomsten (zouden) zijn . (prescies of hij nog altijd wat in mijn pap te brokken heeft)

Voor iemand die het niet zelf beleeft , is dit misschien een futiliteit , maar voor degene die er mee zit , is het wel effen anders .

Groetjes en dank.

basejumper

#6 , 02 aug 2007 13:24

Beste,

Ik verwijs naar mijn antwoord :
Indien hij dit wil verderzetten kan je bij een boekhouder/fiscalist/bevriende bankier of via een aantal fiscale programma's op internet (laten) simuleren wat de belastingdruk zou zijn zonder jouw pensioen
Je hoeft dus niet per se je belastingaangifte volledig kenbaar te maken. Laat een boekhouder jaarlijks een berekening maken en een attest opmaken met de indicatieve berekening van de verschuldigde belasting op het onderhoudsgeld.
Je zou ook kunnen afspreken dat je het gemiddelde neemt van wat hij de afgelopen jaren terugbetaalde aan belastingen. Dan moet je niets laten berekenen en heb je evenmin kosten van boehouder.
Nogmaals, dit is geen juridisch gegeven maar een afspraak na onderhandeling tussen partijen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

dalida
Topic Starter

#7 , 04 aug 2007 18:11

Ja zo had ik het moeten doen , maar gedane zaken nemen geen keer , voor het komende jaar -- --heb nog wat tijd , nog efkens over denken , , hoe ik het hem ga uitleggen .

Heel veel dank, dalida

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”