fiscaliteit bedrijfswagen privé gebruik icm treinabonnement

freddyfingers
Topic Starter

fiscaliteit bedrijfswagen privé gebruik icm treinabonnement

#1 , 04 feb 2014 11:07

Hallo,
ik heb een bedrijfswagen (prius -> laag voordeel in natura) dewelke is quasi enkel voor privé-gebruik gebruik.
Ik ga met de trein naar het werk en heb dus een treinabonnement & metro. Dit kost me zo'n 1450 euro.

Aangezien ik altijd met de trein naar het werk ga, kan ik 15 cent/km inbrengen voor woonwerk-verkeer? (afstand is ongeveer 75 km enkele rit).
Of kan dit niet omdat ik een bedrijfswagen heb, ookal gebruik ik deze niet professioneel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2014 12:23

Je kan niet van 2 walletjes eten. En een fiscaal voordeel op een bedrijfswagen en een terugbetaling trein

edc1

#3 , 04 feb 2014 14:51

Wanneer je 15 cent/km inbrengt suggereer je eigenlijk aan de fiscus dat je met de bedrijfswagen naar het werk gaat. Woonwerk verkeer komt bij het privé gebruik van de wagen. Dit betekent dat je een privé gebruik hebt op jaarbasis van minstens 2 x 75 x 220km= 33.000km. Meestal geeft de werkgever maar 7500km op aan de fiscus. Wanneer men dus die 33000km gaat berekenen als voordeel in natura, zou je dus wel eens een peperdure afrekening kunnen krijgen. Niet doen dus.
Je kan wel vragen aan je werkgever voor een tussenkomst in het abonnement. Ik ben in dit geval. Ik gebruik dagelijks de bedrijfswagen om naar het station te rijden (40km) en heb dus daarnaast eveneens een treinabonnement. In noem dit niet van 2 walletjes eten. Ik gebruik beide om op het werk te geraken.

Reclame

dako

#4 , 04 feb 2014 16:23

de 5000km/7500km is al een tijdje niet meer in gebruik voor de berekening van het VAA.

In het begin gaf dit inderdaad een leuke mogelijkheid om via de aangifte in de personenbelasting je werkelijke beroepskosten te bewijzen. De fiscus heeft dit echter snel gecorrigeerd en is van standpunt dat het "vervoer" deel van de beroepskosten nooit het VAA kan overtreffen (wat inderdaad correct is).

Indien je werkgever het treinabonnement wil terugbetalen is dit inderdaad een mogelijkheid. (Is fiscaal in principe geen probleem)
Enige andere mogelijkheid die ik zie is 0,15€/km (zolang je hiermee onder je VAA blijft) die je met de wagen aflegt tot aan het treinstation+werkelijke kosten van je treinabonnement op te nemen als beroepskosten. Je zal dan waarschijnlijk met 2.600EUR (1.200EUr VAA??+1.450 Trein) nog niet aan jou forfaitaire beroepskosten komen, maar mogelijk heb je nog andere beroepskosten, waardoor dit wel voordelig kan zijn.

Enige "probleem" dat ik dan ook weer zie is dat je eigenlijk "zegt" dat je helemaal geen beroepsmatig gebruik maakt van de wagen (aangezien je altijd met de trein op het werk zal zijn) wat dan weer mogelijk voor problemen met BTW/fiscale controle kan zorgen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”