Fiscale boete van 10%

Johannes V
Topic Starter

Fiscale boete van 10%

#1 , 21 feb 2014 11:19

Een maand geleden kreeg ik een brief met een aanpassing van mijn aangifte (papieren aangifte)
Hierop werden alle vakken ingevuld door de belastingen, ook alle aftrekposten die ze niet niet kunnen weten zoals kinderopvang, aftrek woningkrediet.
Ik keek dit na, en dit strookte met mijn klad en berekening via pc.
dus ze hebben mijn aangifte ontvangen.
Ik nam contact op met de diensten, waarop zij mij een copie bezorgde van mijn aangifte en wat blijkt; ik ben gewoon vergeten de codes in te vullen, ik ondertekende het formulier en vermelde het aantal bijlagen. dus een domme vergetelheid, fout - ik heb er geen verklaring voor waarom ik dit niet overschreef op het lottoformulier.

Nu krijg ik mijn aanslagbiljet; 10% boete wordt hier aangerekend zijnde meer dan 4000 Euro.

Ik probeerde dit uit te leggen, menselijke fout, vergetelheid, ter goeder trouw enz...
ik werd op een onaangename maniet afgescheept.

Wat kan ik hier aan doen, bezwaarschrift indienen. Hoe moet dit gemotiveerd worden

dank bij voorbaat voor hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2014 13:03

De belastingverhoging wordt toch maar toegepast op de belasting die u moet bijbetalen? Dus na verrekening van de reeds betaalde bedrijfsvoorheffing?

Johannes V
Topic Starter

#3 , 21 feb 2014 13:18

Ja, dit is mijn eerste fiscale boete,

de totale belasting van ons beider inkomen is 40000, niet bij te betelen maar de totale aanslag

ook omdat dit mijn eerste fout is vind ik die aanslag van 10% ver erover

Reclame

Jef 007

#4 , 21 feb 2014 14:34

bijvraag : werd er geen bedrijfsvoorheffing afgehouden want dit is toch wel een grote som om "bij te betalen"?
u heeft alle sommen juist vermeld in uw aangifte, enkel de codes vergeten. Mi gaat u gelijk halen als u een bezwaarschrift indient ( motivering : vergetelheid)
heeft u een formulier 279 ( bericht van wijziging) ontvangen?

scorpioen

#5 , 21 feb 2014 14:49

De verhoging wordt toegepast op de totaal verschuldigde belasting, voor aftrek van de voorheffingen.

Dit is pas zo vanaf het aanslagjaar 2013. Werd gewijzigd door art. 102 van de Programmawet van 27 december 2012.

Dien bezwaar in bij de gewestelijke directeur: aangetekende brief, u vermeldt dat u ter goeder trouw was, alle bedragen hebt ingevuld en dat bij goede trouw kan afgezien worden van de belastingverhoging.

jefke007

#6 , 21 feb 2014 17:10

Ik veronstel toch ook dat ze eerst minstens een aangetekende "bericht van wijziging" hebben moeten sturen, anders is aanslag gewoon nietig.
(Als ze dan 6 maanden na het bezwaarschrift nog geen beslissing zouden genomen hebben, dan zou het wel eens kassa kassa voor u kunnen worden ipv omgekeerd voor de fiscus, want dan kan je met dat lottoformulier in feite ook de lotto winnen)

Jef 007

#7 , 26 feb 2014 17:06

ik heb gisteren met een belastingsambtenaar gesproken :
schijnbaar is er een nul tolerantie met betrekking tot "fouten" in de aangifte

LeenW

#8 , 26 feb 2014 17:40

Ik kan begrijpen dat het voor de ambtenaren niet altijd simpel is het verschil tussen een "vergetelheid" en een "poging tot fraude" te zien. Persoonlijk vind ik 10% redelijk, er zijn namelijk veel hogere boetetarieven.

Jef 007

#9 , 27 feb 2014 08:37

de ambtenaren in persoon kunnen hier weinig aan doen : ze volgen richtlijnen.
blijkbaar is 10% de norm bij "de eerste overtreding ZONDER het inzicht te frauderen"
50% zou de norm zijn bij "inzicht om te frauderen"

scorpioen

#10 , 27 feb 2014 11:09

Een rechter moet zich van die richtlijnen niets aantrekken.

Je hebt wel degelijk een goede kans dat een rechter die verhoging zeer sterk zal verminderen, als hij ze al niet volledig kwijtscheldt.

Dus eerst bezwaar indienen bij de gewestelijke directeur en als je daar geen gelijk krijgt verzoek neerleggen bij de fiscale rechtbank. Dat kan zonder advocaat. De fiscus neemt in eerste aanleg normaal ook geen advocaat zodat geen kosten verschuldigd zijn, zelfs geen rolrecht in fiscale zaken.

Jef 007

#11 , 27 feb 2014 15:59

kan iemand de procedure uitleggen als je beslist hebt om naar de fiscale rechtbank te stappen?

scorpioen

#12 , 27 feb 2014 17:33

Je bent eerst verplicht om bezwaar in te dienen bij de gewestelijke directeur.

Daarna kan je binnen drie maanden een verzoekschrift indienen bij de fiscale rechtbank.

Je moet kopie van de beslissing van de gewestelijke directeur bij het verzoekschrift voegen.

In het verzoekschrift vermeldt je wie je bent, tegen welke beslissing je beroep aantekent, waarom je niet akkoord gaat met die beslissing en wat je vordert. Wat dit laatste betreft: je moet de vernietiging en / of de ontheffing van de aanslag vragen, niet enkel de vernietiging van de beslissing van de gewestelijke directeur.

Verder datum vermelden en niet vergeten te tekenen.

Neerleggen of opsturen naar de griffie van de rechtbank.

jefke007

#13 , 27 feb 2014 17:51

Indien de gewestelijk directeur na 6 maanden nog geen beslissing over je bezwaarschrift genomen heeft, kan je ook naar de rechtbank.
Als je dan het geluk hebt, dat je de aanslag kan laten vernietigen door de rechtbank- zonder beslissing van de gewestelijk directeur, krijg je gewoon al je voorheffingen MET 7% moratoriumintresten per jaar terug

( ik ken mensen die dat geluk ooit eens gehad hebben heel goed )

Jef 007

#14 , 27 feb 2014 18:19

scorpion en jefke, dank voor jullie info
ik dacht het een moeilijke procedure was met dure fiscale advokaten

jefke007

#15 , 27 feb 2014 18:43

ik denk niet dat het eenvoudig is als je zoiets nog nooit gedaan hebt, en dan komen die dure fiscale advocaten inderdaad

Er moet dan nadien nog de eerste keer op de rechtbank dikwijls een conclusiekalender worden opgesteld en nadien nog een (synthese)conclusie geschreven worden, en dan kan je nadien in een tweede zitting op de rechtbank eens komen uitleggen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”