Ik heb netjes mijn aangifte voor 2013 gemaakt in taxonweb.
Mijn afrekening had ik verwacht tegen december, maar ik heb niks ontvangen.
Ik telefoneerde dus naar betreffende diensten en het antwoordapparaat zei me dat indien mijn vraag ging over nog niet toegestuurde afrekeningen, deze nog tot juni (of zo) konden toegestuurd worden. Dus ik onderneem niks en wacht. Ik wist dat het door omstandigheden een serieus bedrag was dat ik moest betalen, en zou dus zeker nooit de rekening zomaar over datum laten gaan.
Ik had een brief gestuurd om nog een aanpassing uit te voeren op mijn aanslag, want ik kon die niet meer online uitvoeren. Ik vermoedde dus dat die verlate toezending van de afrekening daarmee kon te maken hebben;
Vandaag krijg ik een brief van Financien met een AANMANING .
- blijkbaar moest ik al betaald hebben voor 21/1
- de interestkosten tot 10/2 (!!! ) bedroegen al 5.000 euro (ik moet een serieus bedrag betalen)
- deze werden slechts aangerekend tot 10/2 en de brief ontvang ik dus vandaag 21/2 dus er komen nog kosten bij.
Ik telefoneer naar het ontvangkantoor om te melden dat ik NIKS (geen afrekening met vraag tot betaling) had ontvangen. Zij vertelde me dat ze de rekening via ZOOMIT hadden verstuurd, want dat ik dat had aangevinkt. Ik val uit de lucht en denk dat ik misschien een vergissing had gemaakt, ik had wel aangeduid geen papieren versie van het aangiftebiljet meer te willen.
Op mijn vraag of ik die interesten dan niet kon negeren kreeg ik een negatief antwoord: ik moet die 50 euro betalen (tot 10/2, en vanaf 10/2 tot vandaag zullen er dus nog volgen).
Ik ga kijken op mijn myminfin.be en zie dat ik GEEN zoomit had aangevraagd (ik heb het vierkantje niet aangevinkt, laat staan de voorwaarden gelezen en goedgekeurd).
Echter: bij nazicht blijkt die rekening van de belastingen dus wèl in mijn Zoomit map te zitten (ik heb die nog nooit gebruikt, ik WIL dat niet gebruiken, ik wens papieren facturen).
Ik heb ook geen email gekregen (van wie zou ik die dan moeten krijgen en op welk adres?) met mijn afrekening van de belastingen inclusief het nog te betalen bedrag.
Nu heb ik dus vandaag (stomweg!) wèl via Zoomit snel betaald, en ik zie nu natuurlijk dat in die zoomit rekening geen interesten waren bijgeteld (ik wil die in feite ook niet betalen).
Maar wat kan ik nu doen om die achterstallige interesten terug te krijgen indien ze me die alsnog zouden aanrekenen? En hoe geraak ik in godsnaam aan mijn afrekening?