Pagina 1 van 1

Kosten aanrekenen voor het opmaken van een factuur

Geplaatst: 24 feb 2014 14:58
door Buzzybeeke
ik moet een lidmaatschap aangaan voor iemand binnen ons bedrijf bij Vlerick. Het geld moet gestort worden op een rekening; Wanneer ons bedrijf een factuur wil, moeten we 10€ extra betalen.

Volgens mij mag dit niet? Op welke teksten kan ik mij baseren?

En, indien volhoudend, bij welke instantie kan ik dit soort praktijken aangeven?

Re: Kosten aanrekenen voor het opmaken van een factuur

Geplaatst: 24 feb 2014 15:52
door denlowie
er is geen factuur verplicht
KB nr. 1, art. 1 : indien uw klant een natuurlijke persoon is die de geleverde goederen of de verrichte diensten
enkel zal gebruiken voor privédoeleinden .
Voor goederen die u zowel beroepsmatig als privé gebruikt (bv. uw auto), moet u dus wel
steeds een factuur opmaken.

Algemeen principe (art. 53, § 2 W. BTW) :
* In principe is elke zelfstandige (met BTW-nummer) verplicht om een factuur op te maken telkens
wanneer hij goederen levert of diensten verricht (art. 53, § 2 W. BTW) en dit ongeacht het bedrag.


Uitzondering op de uitzondering : steeds factuur verplicht

* de verkoop door groothandelaars. Bent u groothandelaar, dan moet u dus in principe
altijd een factuur opmaken, ook al is de koper een particulier
* de verkoop van goederen aan iemand die er zelf handel in drijft of die ze gebruikt voor
zijn economische activiteit (bv. een drankhandelaar verkoopt een paar bakken bier
aan zijn buurman-caféhouder)
* de verkoop van "nieuwe" gebouwen (met toepassing van de BTW)
* werken in onroerende staat en daarmee gelijkgestelde handelingen (art. 19, § 2, laatste
lid W. BTW en KB nr. 1, art. 20, § 2)
* de verkoop van auto’s of van voertuigen in het algemeen, zowel nieuwe als
tweedehandse. Idem voor vaartuigen (jachten en plezierboten), vliegtuigen,
enz.
* de verkoop van onderdelen van auto’s, vaar- en vliegtuigen en de herstellingen daaraan
indien de prijs incl. BTW meer bedraagt dan 125,00 euro
* de verkoop op afbetaling
* de verkoop van hoeveelheden die, mede gelet op de wijze waarop ze verkocht worden
en de toegepaste prijzen, kennelijk niet bestemd zijn voor privégebruik
* alle diensten van verhuizing of meubelbewaring
* leveringen aan ambassades, diplomaten en internationale instellingen.


Wanneer er geen facturatie plicht is dan mag men daar kosten voor rekenen.