belastingen na wettelijk samenwonen

sdg561
Topic Starter

belastingen na wettelijk samenwonen

#1 , 06 mar 2014 20:22

ik heb in totaal 8 jaar met iemand samengewoond, waarvan een 3 tal jaar wettelijk samenwonend, in september 2012 zijn wij uit elkaar gegaan, ik heb dan ook meteen het wettelijk samenwonen op de gemeente laten stopzetten. Ik ging altijd van de veronderstelling uit dat onze belastingen inkomsten 2012, aanslagjaar 2013 gemeenschappelijk nog zouden zijn gezien wij op 1 januari 2012 nog wettelijk samenwonend waren. Ik heb dit nagevraagd bij de belastingdienst en die bevestigde mij dat wij deze elk apart konden indienen en zij dan de twee aangiftes zouden samenvoegen en een globale berekening zouden maken en wij ofwel onderling dan overeen diende te komen hoe we de te betalen belasting zouden regelen of (zoals in ons geval) indien er geen contact meer is er door het taxatiekantoor een berekening kan gemaakt worden van wie wat dient te betalen.

Eind december 2013 heb ik mijn afrekening gekregen en ik kreeg een bedrag terug, ik heb totaal geen contact meer met mijn ex-partner en hij laat mij nu op de meest bedreigende manier weten dat hij ook een afrekening heeft gekregen en wel degelijk moet betalen.

Hij wil nu dat ik een deel van zijn te betalen bedrag betaal.

Is dit de normale procedure? Dien ik nog een deel van zijn bedrag te betalen? Is de omrekening voor elk apart automatisch gebeurd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 mar 2014 20:58

De belastingdienst heeft correct gehandeld door ieder een afrekening van zijn persoonlijk deel te bezorgen. U hoeft niets van zijn afrekening te betalen : het systeem van scheiding van goederen bepaalt dat ieder zijn eigen inkomsten én uitgaven heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”