BTW op erelonen advocaat

TWX
Topic Starter

BTW op erelonen advocaat

#1 , 07 apr 2014 16:31

Allereerst wil ik zeggen dat ik niet zeker ben dat dit in deze categorie hoort, dus alvast mijn excuses aan de admins als dit niet zo is.

Mijn situatie is de volgende:

Door een relatie einde met gedwongen verkoop van het huis heb ik mij een advocaat onder de arm genomen.
Ik had € 500,00 provisie gegeven en overeengekomen mij te verwittigen als deze op was.
Toen ik bericht kreeg dat deze op was was de factuur al opgelopen tot net geen € 2300,00.
In ruil daarvoor kreeg ik enkel een A4 met een deel vaste kosten een opsomming van onderwerpen en een bedrag.

Gezien het toch net iets meer was als het geen in had toegestaan vroeg ik meer detail van de declaratie.
Na een onderhoud hierover heb ik de advocaat in kwestie beloofd te betalen als het detail werd voorzien.

Om een lang verhaal kort te maken heeft de advocaat mij het detail pas aangeleverd op 13/02 om 16:15.

Hierdoor valt mijn dossier onder de nieuwe BTW regeling omdat ik niet voor 14/02 betaald had wat eigenlijk onmogelijk was.
Wanneer ik zeg dit niet te willen betalen krijg ik bericht van een andere advocaat dit onmiddelijk te betalen omdat ik degene ben die zo lang heeft gewacht om te betalen.

Wat kan ik het beste doen?
Ik ben uiteindelijk al zwaar extra gefactureerd en dan komen ze nu nog eens met die BTW af, die door toedoen van de advocaat eigenlijk verplicht is, niet door mij.

Met vriendelijke groeten,

TWX
Laatst gewijzigd door TWX op 08 apr 2014 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 07 apr 2014 16:50

http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_ti ... 5-2214.art" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de begrotingscontrole vorig jaar besliste de federale regering dat vanaf 1 januari 2014 op de diensten van een advocaat 21 procent btw moet worden betaald. Uw advocaat kan echter nog tot en met 14 februari zonder btw kan factureren voor prestaties gedaan in 2013 of vroeger. Dat blijkt uit een nieuwe circulaire van de fiscus. In een eerdere rondzendbrief was er nog sprake van een uiterste factuurdatum van 31 januari 2014. 'Deze einddatum is definitief en zal onder geen beding nog verlengd worden', wordt benadrukt in de jongste circulaire.

Wat als u vorig jaar een beroep deed op een advocaat, maar de zaak nog niet is afgerond? Moet er dan op de volledige zaak btw betaald worden, omdat ze pas na 1 januari 2014 wordt afgerond? Of ontsnapt u net aan btw omdat de zaak al voor 2014 startte? De rondzendbrief gepubliceerd in november voorzag in een overgangsregeling. Prestaties verricht in 2013 zijn vrijgesteld van btw, ook al worden andere aspecten van dezelfde dienst pas in 2014 of later verricht. Zo kan er in 2013 een verzoekschrift op tegenspraak, de inleidende zitting en een eerste conclusie in een gerechtelijke procedure geweest zijn. En volgt de syntheseconclusie of de pleitzitting pas in 2014. De fiscus legt wel een dubbele voorwaarde op. Uw advocaat moet uiterlijk op 14 februari 2014 een gedetailleerde factuur opstellen voor de diensten die in 2013 werden verricht. De prijs van de diensten verricht in 2013 moet bovendien duidelijk op de factuur bepaalbaar zijn. Het tijdstip van de betaling van de factuur heeft geen belang.

LeenW

#3 , 07 apr 2014 18:09

U bent wettelijk verplicht die btw te betalen, dis is immers een verschuldigde belasting.

Eventueel kunt u er dan nog een zaak van maken dat die advocaat u schade heeft toegebracht door zijn handelswijze en een schadevergoeding eisen. Geen idee wat de slaagkansen hiervoor zijn.

Reclame

Kali

#4 , 07 apr 2014 19:12

De factuur diende enkel voor 14 februari2014 opgemaakt te zijn, doch de betaling dient niet voordien te gebeuren!!!

LeenW

#5 , 07 apr 2014 20:18

Ik dacht dat het wel degelijk om de betaling ging. Zo moet een advocaat desnoods een nieuwe factuur maken met btw.

Kali

#6 , 07 apr 2014 20:59

Lees de laatste zin van mijn eerste post.

De advocaat moet wel duidelijk vermelden dat het om prestaties van 2013 gaat, maar ogenblik van betaling maakt niets uit, zolang de factuur voor 14 februari 2014 werd opgemaakt.

k.b.

#7 , 08 apr 2014 00:08

. ..
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

TWX
Topic Starter

#8 , 08 apr 2014 08:54

Het is zo dat ik een "declaratie" ontvangen ergens vorig jaar in juni.
Wat volgens het kantoor verschillend is van een factuur, terwijl dit in de woordenboek als synoniem van mekaar staat.

Maar gezien die declaratie aanzienlijk meer was dan wat ik had toegestaan ( €1800,00 meer ) vroeg ik een verdere detaillering.
Die detaillering heb ik ontvangen op 13/02 om 16.15, het toeval van dit tijdstip laat ik in het midden.

Daardoor kon ik niet betalen voor 14/02.
Het duurt op zen minst 1 dag voor de overschrijving op de rekening staat.

Klein detail het is geen lopend dossier, maar de afsluiting ervan.
Dus ik zou dan denken dat die overgangsmaatregel niet eens van toepassing is.

Aan iedereeen al bedankt voor de input.

TWX

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”