Vraagje in naam van een vriendin van mijn vrouw. Zij werkt als bediende bij een kleine onderneming waar men het helaas niet zo nauw neemt met de sociale wetten. Betekent uiteraard gewoon dat veel uren in het zwart uitbetaald worden. Nu moet zij van haar bazin dagelijks in het computersysteem prikklok-uren "aanpassen" zodat die er naar sociale inspectie toe "netjes" uitzien. Zij is hier niet gelukkig mee, maar zit niet in een positie om hier wat aan te veranderen. Werk is niet makkelijk te vinden en haar gezin moet ook onderhouden worden en rekeningen moeten betaald raken.
Het betreft slechts een klein deel van haar werkzaamheden, misschien een half uurtje per dag.
Nu is de sociale inspectie er reeds twee keer binnengevallen en zijn ze telkens tot een "overeenkomst" gekomen tussen personeelsdienst, de baas en mensen van de sociale inspectie. Vriendin van mijn vrouw is tot nu toe nog nooit bij die invallen betrokken geweest. Maar ze is uiteraard nogal bang geworden met de vraag: "Wat als ze dan aan mijn bureau staan en vragen: awel, zeg het eens mevrouw, wat doet U hier allemaal voor de prikklok, vertel eens hoe dat zit...".
Wat zou ze in dat geval het beste doen?
Wat ik haar aanraadde, is gewoon niks zegggen en herhalen: "Daar weet ik niks over, dat moet U vragen aan mijn chef". Natuurlijk kunnen de mensen van sociale inspectie serieus intimideren en druk uitoefenen, dus is maar de vraag hoe lang ze dat, als eenvoudige bediende zonder "ervaring" op dat vlak, kan overeind houden.
Welk persoonlijk risico loopt zij zelf op dit vlak, want er is uiteraard fraude van de onderneming uit in het spel? Kan zij zelf vervolgd worden voor fraude, alhoewel dit haar door de onderneming opgedragen werd?