vroegtijdig opnemen saldo groepsverzekering

Jurgoe
Topic Starter

vroegtijdig opnemen saldo groepsverzekering

#1 , 07 mei 2014 11:22

beste ;
ik weet niet dat mijn vraag onder de juiste rubriek hier staat maar het is het volgende :

ik heb bij mijn werkgever een groepsverzekering , ik heb geen inbreng daarin.
ik heb gevraagd om dit bedrag op te nemen , de verzekering gaf het volgende antwoord:

ik kan dit doen maar enkel voor 65% van het totale bedrag , en daarop komt nog eens 5,5% van dat bedrag als kosten
daarbovenop wordt dit nog eens meegerekend in de personenbelasting
en het opgenomen geld moet worden gebruikt voor nieuwbouw,verbetering of renovatiewerken door erkende firma

mijn vraag is is dit correct , kan dit, en is dit enkel voor die werken te gebruiken???
en hoeveel zouden dan de kosten zijn in de personenbelasting ?
ervan uitgaande dat er +/- 18500€ is

even terzijde , graag wil ik bemerken in geval van scheiding , (zoals in mijn geval geweest ) getrouwd in gem. v goederen,
wordt gespaarde bedrag / 2 uitbetaald aan de ex. Dit is toch NIET eerlijk , heel die materie rond die groepsverzekeringen vind ik kortzichtig en absoluut not done , ...

dank voor alle hulp
mvgr

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 07 mei 2014 22:34

Het kapitaal groepsverzekering kan normaliter pas opgevraagd worden op pensioenleeftijd. Een voorschot op polis voor onroerende doeleinden kan doorgaans onder de voorwaarden die je stelt. Gezien het kapitaal wordt samengesteld door beroepsinkomsten - die gemeenschappelijk zijn - wordt het kapitaal doorgaans ook als gemeenschappelijk beschouwd. Heeft niets te maken met eerlijk. beroepsinkomsten zijn juridisch gemeenschappelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jurgoe
Topic Starter

#3 , 10 mei 2014 11:45

dank U voor het antwoord op mijn vraag
dus ik kan het vroegtijdig opnemen , zijnde voor een bedrag= 11 364€
is dit correct? ,
en hoeveel zou dit mij kosten in mijn personenbelasting ? daar heb ik geen enkel idee van
wat gebeurt er met het resterende bedrag (6475 € ) blijft die verzekering dan bestaan of ben ik deze kwijt ?

dank voor alle reacties

Reclame

Jurgoe
Topic Starter

#4 , 14 mei 2014 09:58

kan er iemand mij aub helpen in deze vragen in post hierboven

bij voorbaat dank

Veebee

#5 , 14 mei 2014 10:05

Kan je dit gewoon niet aan je HR afdeling vragen? Zij beschikken over alle gegevens van je groepsverzekering en als ze je de contactgegevens geven, kan je desnoods zelf contact nemen met je verzekeraar.
Wij krijgen jaarlijks een stand van zaken van de huidige situatie, gedetailleerd zoals het hoort.

Veebee

#6 , 14 mei 2014 10:05

Kan je dit gewoon niet aan je HR afdeling vragen? Zij beschikken over alle gegevens van je groepsverzekering en als ze je de contactgegevens geven, kan je desnoods zelf contact nemen met je verzekeraar.
Wij krijgen jaarlijks een stand van zaken van de huidige situatie, gedetailleerd zoals het hoort.

Jurgoe
Topic Starter

#7 , 14 mei 2014 10:23

dank voor de reactie
de situatie ligt wat moeilijk
ik ben bezig aan mijn opzegperiode van 9maand
de verzekeraar is een goede kennis van de zaakvoerder
in al die jaren dat ik er werkte heb ik geen enkel afschrift gehad of situatieblad of dergelijke
ik weet ongeveer het bedrag daar ik ernaar vroeg bij mijn 'bedenkingsperiode' ( zie vorige post van mij eerder dit jaar )
en ook 4 jaar geleden kende ik het bedrag daar ik toen de helft aan mijn ex moest betalen bij onze scheiding

wat kan ik doen zonder al te veel heisa??

Dank U voor alle hulp,

Redrum

#8 , 14 mei 2014 15:48

Gezien het kapitaal wordt samengesteld door beroepsinkomsten - die gemeenschappelijk zijn - wordt het kapitaal doorgaans ook als gemeenschappelijk beschouwd. Heeft niets te maken met eerlijk. beroepsinkomsten zijn juridisch gemeenschappelijk.
Elke gescheiden ambtenaar die zijn pensioen een 'uitgesteld loon' noemt, zou men dan ook mogen laten doorstorten. :twisted:

basejumper

#9 , 14 mei 2014 20:27

Als je weet ij welke maatschappij je polis werd afgesloten kan je rechttreeks met de maatschappij contact opnemen en de makelaar overslaan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”