Belastingaangifte 2014: woonbonus & 2 hypothecaire leningen

dabbeele
Topic Starter

Belastingaangifte 2014: woonbonus & 2 hypothecaire leningen

#1 , 09 mei 2014 10:22

Dit is onze situatie:
- 12/2009: aankoop huis met hypothecaire lening van 165.000 EUR
- 10/2013: start 2de hypothecaire lening van 300.000 EUR voor aanvang nieuwbouw
- 12/2013: start verkoop oud huis (bewust nog in 2013 gedaan aangezien ik van iemand gehoord had dat dit nodig was voor behoud van de woonbonus)
- 04/2014: compromis met koper
- ??/2014: definitieve verkoop oud huis

Totnogtoe vulde ik vak 1270 met het maximum bedrag + verhoging woonbonus aangezien de 1ste lening dateert van na 01/2005. Kan ik dit nog steeds doen? Het is namelijk zo dat de verhoging vervalt vanaf het ogenblik dat de belastingplichtige, al is het maar tijdelijk, eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker van een tweede woning wordt.

Ik veronderstel van wel want op het moment van oplevering van het nieuw huis, zal het oude al verkocht zijn.

Kan iemand me hierover meer duidelijkheid bezorgen?

Alvast bedankt,
dabbeele

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 mei 2014 12:19

U heeft per 1 januari 2014 maar één woning. Gebruik dus de bedragen van de eerste hypothecaire lening.
Het is te hopen dat u per 1/1/2015 in uw nieuwe woning kan wonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dabbeele
Topic Starter

#3 , 11 mei 2014 11:42

Dankje wel, Wanton, voor jouw reactie. Ik ging er inderdaad vanuit dat dit het geval was.
Onze woning zal wel degelijk nog dit jaar af zijn, dus voor volgend aanslagjaar zal de situatie ook onveranderd blijven.

Nogmaals bedankt!

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”