#2 , 19 mei 2014 21:58
Uit de tekst van FOD Financien :
Ik ga in de loop van het jaar 2011 een hypothecaire lening aan voor het (ver)bouwen van mijn woning. Op 31 december 2011 kan ik mijn woning niet zelf bewonen omwille van de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden.
Het feit dat u uw woning op 31 december van het jaar waarin u de lening sluit niet zelf betrekt omwille van de stand van de bouwwerkzaamheden of verbouwingswerkzaamheden belemmert de toekenning van de aftrek voor enige en eigen woning niet.
De aftrek voor enige en eigen woning is echter niet meer van toepassing vanaf het tweede jaar volgend op het jaar waarin het leningcontract is gesloten, indien u de woning op 31 december van dat jaar niet betrekt.
De aftrek voor enige en eigen woning kan echter opnieuw van toepassing zijn vanaf het jaar waarin die bouw- of verbouwingswerken zijn beëindigd, voor zover u die woning uiterlijk op 31 december van dat jaar zelf betrekt.
Voorbeeld
U sluit op 10 september 2011 een hypothecaire lening af die de bouw van uw woning financiert. Het gaat om uw enige woning.
Op 31 december 2011 kan u de woning niet zelf betrekken omwille van de stand van de verbouwingswerkzaamheden.
Indien u de woning uiterlijk op 31 december 2013 zelf betrekt, geven de door u betaalde of gedragen bestedingen recht op de aftrek voor enige en eigen woning, en dit voor inkomstenjaar 2011 en volgende.
Indien u de woning op 31 december 2013 nog steeds niet zelf betrekt, is de aftrek voor enige en eigen woning in principe niet meer van toepassing vanaf inkomstenjaar 2013. Vanaf dat inkomstenjaar kunnen de bestedingen van de lening hoogstens in aanmerking komen voor de interestaftrek en de belastingvermindering voor het langetermijnsparen.
De aftrek voor enige en eigen woning kan echter opnieuw van toepassing zijn vanaf het jaar waarin die bouwwerkzaamheden zijn beëindigd (bijvoorbeeld het jaar 2014), voor zover u die woning op 31 december van dat jaar (d.w.z. 31 december 2014) zelf betrekt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.