hypothecaire lening samen, 1 eigenaar

liean
Topic Starter

hypothecaire lening samen, 1 eigenaar

#1 , 23 mei 2014 18:49

onze situatie is de volgende: het huis waar we wettelijk samenwonen is alleen eigendom van mijn partner, maar we hebben samen een hypothecaire lening afgesloten voor de aankoop. Volgens de wizard van "De Standaard" en "BNP-Paribas" mogen we allebei een deel van de intrest- en kapitaalaflossingen inbrengen, maar ik heb gemaild naar de belastingen en daar zeggen ze dat alleen mijn partner een deel mag invullen (wat natuurlijk minder voordeel oplevert). Is er iemand die weet hoe het nu precies moet? Het is wat onduidelijk...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 mei 2014 19:44

De fiscus heeft gelijk. Enkel uw partner kan, als enige eigenaar van de woning, gebruik maken van de woonbonus.

Echtgenoten die lenen voor een woning die tot het eigen vermogen van slechts één van hen behoort, krijgen beiden de aftrek voor enige woning als zij gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel. De echtgenoot niet-eigenaar wordt dan verondersteld fiscaal mede-eigenaar te zijn. Zijn ze daarentegen gehuwd met scheiding van goederen, dan zal enkel de echtgenoot die eigenaar is van de woning de aftrek kunnen genieten.

Jullie mogen evenmin het KI opsplitsen in de belastingsaangifte. Uw partner moet de totaliteit ervan aangeven in zijn kolom.

Aangezien wettelijk samenwonen fiscaal wordt gelijkgesteld met huwelijk met zuivere scheiding van goederen vallen jullie naast de boot.
Het enige wat jullie kunnen doen om er toch van te genieten is huwen onder het wettelijk stelsel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 23 mei 2014 23:24

Liean ,
jij moet uw partner graag zien als jij meetekent voor de lening zonder dat jij ook maar enig aandeel in die woning kan hebben. Trouw dus zo vlug mogelijk en vraag u mede eigenaar te maken door inbreng in de gemeenschap.
Stel dat uw relatie nu zou eindigen. De bank aanvaardt niet dat u geschrapt wordt. U blijft nog lang mede verantwoordelijk voor de lening. U kan zelfs verplicht worden alleen te betalen. Bovendien kan u zelf geen nieuwe lening voor uw eigen huis bekomen wegens de bestaande lasten.

Gelukkig kan dergelijke constructie niet meer . Elke lener moet een economische band hebben met de betreffende woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

liean
Topic Starter

#4 , 24 mei 2014 20:59

Wanton, is binnen 2 weken vlug genoeg :-)? Dat trouwen is dus voor snel en daarna laten we idd het huis mee op mijn naam zetten (voor het percentage van mijn inbreng). De hoge registratiekosten zijn de reden dat dat niet onmiddellijk gebeurd is. Tja, Roharro, bedankt voor je reactie. Niet waarop ik gehoopt had, maar dan zal het volgend jaar beter zijn.

wanton

#5 , 24 mei 2014 22:45

Hoge kosten? Ga jij je deel dan kopen? Neen toch!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

liean
Topic Starter

#6 , 30 mei 2014 09:18

Als ik mede-eigenaar was geworden toen mijn partner het huis kocht (zijn ex uitgekocht), zouden ik voor mijn deel 10 % registratiekosten hebben moeten betalen. Nadat we getrouwd zijn, is het een andere regeling en veel goedkoper. Ik heb bij de aankoop mijn kapitaal gebruikt voor de aankoop van het huis (mijn deel is ongeveer 47 %), dus nu steek ik geen geld meer toe. Het komt gewoon op beide namen voor ongeveer 53 % en 47 %.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”