Pagina 1 van 1

zelfstandige: werkruimte onkosten betalen aan particulier ?

Geplaatst: 03 jun 2014 11:49
door musicus2014
Hoi allemaal

Ik huur een garage (omgebouwd tot werkruimte), van een huisbaas die het aanliggende pand verhuurt aan een particulier.
De particulier wenst dat ik aan hem het verschil aan energiekosten betaal.
De particulier heeft een dag & nacht tarief meter (elektriciteit), de meter (met één teller) voor de werkruimte is er achter geplaatst (dus nà de originele teller).
Bijgevolg kan ik geen aparte factuur ontvangen van de energieleverancier, en moet ik +/- € 100 per maand aan de particulier betalen.

Natuurlijk wil ik als kleine zelfstandige deze onkosten inbrengen in mijn aangiftes.
Ik weet me echter geen raad betreffende het soort document ik moet opmaken, zodat de belastingdienst (en BTW) deze onkosten ook officieel zouden aanvaarden.
Aangezien ik een zeer laag inkomen heb, kan ik me niet tot een boekhouder wenden momenteel. Echter, de vraag tot betaling is me voorgelegd met "dringend".

Heeft iemand hier ervaring mee, of raad?
Bedankt alvast!

Re: zelfstandige: werkruimte onkosten betalen aan particulie

Geplaatst: 03 jun 2014 11:53
door LeenW
Een particulier kan u geen btw aanrekenen, dus deze kan u ook niet in aftrek brengen.

Re: zelfstandige: werkruimte onkosten betalen aan particulie

Geplaatst: 03 jun 2014 12:07
door musicus2014
Ik wil ook niet perse de BTW aftrekken, want ik ben BTW-vrijgesteld door de fiscus. Het belangrijkste zou zijn dat ik dit in mijn belastingaangifte als onkost kan inbrengen ...

Re: zelfstandige: werkruimte onkosten betalen aan particulie

Geplaatst: 05 jun 2014 12:19
door musicus2014
Blijkbaar is dit een zeer moeilijk probleem, aangezien ik verder van niemand reacties krijg. Ik zal op den duur nog genoodzaakt zijn om naar het belastingkantoor aangifte te gaan doen van de situatie waarschijnlijk?
Het enige waarvoor ik vrees is dat men deze situatie zal aanzien als illegale onderverkoop dan energie, en dan gaat er hier misschien wel de zekering uit en is het afgelopen.
Maar met een bruto jaarlijks inkomen van +/-€ 8000 als zelfstandige kan ik me geen raadsman veroorloven en zou ik moeten kunnen de onkost binnenbrengen op mijn belastingpapieren ... dilemma ....

Re: zelfstandige: werkruimte onkosten betalen aan particulie

Geplaatst: 05 jun 2014 13:29
door Sirkii
Je kan dit boekhoudkundig verwerken als een onkostennota. Btw kan je niet recupereren maar de onkost wel. Maak gewoon een afrekeningsnpta in de trant van "x euro betaald aan x eurocent per Kwh op basis van het piekuurtarief en met het verbruik zoals afgelezen op de teller daar enkel overdag in de week het atelier gebruikt werd.

Een aparte aansluiting zou natuurlijk beter zijn.

Re: zelfstandige: werkruimte onkosten betalen aan particulie

Geplaatst: 05 jun 2014 13:48
door musicus2014
Oké, thanks, dus met een simpele afrekening met de nodige details door beiden ondertekend zou ik dat gewoon kunnen inbrengen op mijn personenbelasting, dat is al goed nieuws. Alleen zal ik de bedragen gesplitst moeten opmaken aangezien ik wel degelijk zowel tijdens de piek- als daluren werk. (en anders één globaal bedrag, en dan vechten ze het zelf maar uit met hun eigen papierwerk lol). Een aparte aansluiting zien ze hier niet zitten en ik moet eerlijkheidshalve ook toegeven dat de huisbaas via mijn meter ook nog verbruikt (verlichting achterliggend gebouw), dit kan ik echter niet nameten.
Maar zo weet ik alvast wat meer :) thanks.

Re: zelfstandige: werkruimte onkosten betalen aan particulie

Geplaatst: 06 jun 2014 12:10
door dako
Waarom kan je niet werken met eigen tussenmeters(dus niet eandis)? 1 hoofdmeter van eandis, dan 1 meter "voor jouw deel", en na jouw deel terug 1 meter voor het stuk erachter.

Schrijf dan, als je de meterstanden doorgeeft ook de tussenmeters op, kan je perfect bepalen wie hoeveel verbruikt heeft, en kan je perfect stuk doorrekenen.

Voor de kosten moet je gewoon kunnen bewijzen dat je deze kosten hebt gedaan, dus de persoon van de "hoofdmeter" moet jou een afrekening bezorgen (eigen berekening met kopie van zijn afrekening, meterstanden van de tussenmeters, met correctie doorbelasting naar jouw). En dan zien dat je deze kosten correct en volledig betaald (overschrijven als bewijs). Als bewijs voor je beroepskosten is dit normaal voldoende. Zoals gezegd zal BTW aftrek op deze manier wel niet mogelijk zijn.

Re: zelfstandige: werkruimte onkosten betalen aan particulie

Geplaatst: 16 jun 2014 18:14
door musicus2014
De eigenaar wil geen tussenmeter(s) veranderen of bijplaatsen, ik heb ook zelf geen toegang tot de meter-ruimte (bevindt zich in een aparte hal in het hoofdgebouw, waarvan ik geen sleutel heb, en ook niet krijg).
De huurder van het hoofdgebouw heeft wel toegang maar kan/mag niets veranderen aan de structuur van de meters.
Bijgevolg ben ik eigenlijk verplicht een "forfaitair bedrag" te betalen, ik zal me dus verplicht zien om maandelijks een "forfaitaire" rekening op te maken, door mezelf en de huurder ondertekend, waarbij ik dan de mogelijkheid heb om het via bankrekening te storten, of "in de hand" met "tekenen voor ontvangst" ...
Vraag is: kan het als een forfaitair bedrag vermeld staan (vast bedrag zonder uiteenzetting), of moét er effectief een verrekening op het document staan zoals x euro aan x cent per Kwh (om aanvaard te worden door de personenbelasting als onkostennota in de eenmanszaak)?