Ik ben 2 jaar afgestudeerd en werk sindsdien in Leuven. Mijn domicilie heb ik bij mijn ouders laten staan (100km van Leuven vandaan), waar ik overigens elk weekend nog naar toe ga en daar ook verblijf. Om deze reden en de lange afstand (2x 2u file/dag) vind ik het gerechtvaardigd om de studio die ik huur in Leuven in te brengen als bedrijfsuitgaven cfr. http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU020304" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiervan breng ik in:
- de huur zelf aan ratio 5/7 (5 dagen in de week)
- elektriciteits/water-kost (100%)
Gewijzigde situatie:
Ik ben van plan te verhuizen naar een andere woning, ook in Leuven, maar de verhuurder hier eist in het huurcontract dat ik me domicilieer in Leuven (ook omdat het een huis is en geen studio). Dit zou ik dan doen en er eventueel wettelijk gaan samenwonen met mijn vriendin (die nog 3 jaar te studeren heeft).
Nu zijn mijn vragen:
1. Je kan niet huren aan 5 dagen per week, dus vind ik dat ik mijn huur volledig moet inbrengen, correct?
2. in Leuven betaal ik ook de tweedeverblijfstaks, dewelke ik eveneens wil inbrengen. Bestaat hier een regelgeving over wat wel en niet mag?
3. Als ik in het midden van het jaar mijn domicilie wijzig en alsook mijn burgelijke stand (alleenstaand -> wettelijk samenwonend), mag ik dan voor het fiscale jaar 2014 nog steeds de huurkosten ná mijn domiciliewijziging inbrengen, aangezien voor de FOD enkel de domiciliestatus telt van 1 januari 2014? Of zit ik hier al in een fameus grijze zone? Aangezien ik om deze reden pas van de huwelijkscoefficient zou kunnen genieten vanaf het volgende fiscale jaar 2015.
Thx!