Kinderen ten laste - geen domicilie

AndriesR
Topic Starter

Kinderen ten laste - geen domicilie

#1 , 16 sep 2014 16:13

Ik zit met volgend probleem:

Ik heb 3 kinderen, mijn oudste zoon is uit een eerdere relatie en is gedomicilieerd bij zijn vader.
We hebben echter co-ouderschap en mijn zoon staat bij mij ten laste, ik ontvang hiervoor ook kinderbijslag, hoewel deze dus niet woonachtig is bij mij.

De FOD Financiën heeft nu beslist enkel mijn 2 jongste kinderen ten laste te nemen en mijn oudste zoon niet.

Bij de voorwaarden voor ten laste neming staat het volgende:

Het kind moet deel uitmaken van uw gezin op 1 januari 2014.
Dat betekent dat het kind dat u ten laste wil nemen daadwerkelijk en op duurzame wijze met u moet samenwonen.

Kan iemand me hierin duidelijkheid schaffen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 16 sep 2014 17:11

Uw zoon is niet op duurzame wijze woonachtig bij u (hij is immers gedomicilieerd bij zijn vader) ergo hij is, wat betref de fiscus, niet ten laste van u.

VDG2

#3 , 16 sep 2014 17:49

Is er een vonnis of gehomologeerde overeenkomst ivm de verblijfsregeling?
Indien vonnis waarin gelijkmatig verdeeld verblijf staat kan u het fiscaal co-ouderschap toepassen.
Indien gehomologeerde overeenkomst dient er expliciet in te staan dat er gelijkmatig verdeeld verblijf is én dat fiscaal co-ouderschap wordt toegepast.

Opgelet: fiscaal co-ouderschap kan nooit in combinatie met de aftrek van onderhoudsgeld voor de kinderen.
Hoe toepassen? Dit moet u dan aangeven in de belastingsaangifte + vonnis/ovk ter beschikking houden van de fiscus.

Dus om u verder te helpen: is er een vonnis/overeenkomst: welke verblijfsregeling? Datum uitspraak/homologatie?
Wat bedoelt u met "mijn zoon staat bij mij ten laste"?
Heeft u hem bij de werkgever aangegeven als zijnde ten uwe laste, of bij de belastingsaangifte?

Ps: de uitbetaling van de kinderbijslag staat los van de notie "ten laste" die de fiscus hanteert. Hiervoor gelden andere criteria voor de toekenning en uitbetaling.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”