kan mijn vriend mij ten laste nemen?

miesjelleke
Topic Starter

kan mijn vriend mij ten laste nemen?

#1 , 15 jan 2015 22:46

Hallo,
Ons probleem is het volgende.
Ik woon samen met mijn vriend, had tot voor kort werk via interim en zo zijn we dus een huis gaan huren voor samen te kunnen wonen. Hij is sinds december zijn werk kwijt omdat het fabriek niet meer bestaat. Nu heeft hij begin deze maand een ongeval gehad, is geopereerd geweest en staat nu dus op de ziekenkas. Ik kreeg normaal een minimum uitkering, maar die ben ik dus verloren sinds deze maand. Dus ik heb totaal geen inkomsten meer, mijn vriend op de ziekenkas. Nu was mijn vraag, kan hij mij ten laste nemen op dit moment?
De meeste zullen wel denken, waarom gaat ge zelf dan niet werken? Ik ben op het moment hoogzwanger dus dat is ook niet echt een optie. Hoop dat ik snel antwoord krijg want we zijn echt ten einde raad

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 16 jan 2015 09:00

Nee hij kan je niet 'ten laste' nemen. Maar ik vraag mij af wat dat zou oplossen, u heeft dan toch nog steeds geen inkomen?

Stap uw lokaal OCMW eens binnen en leg daar je situatie uit.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 jan 2015 09:13

Ik veronderstel dat je gewoon samenwoont en niet wettelijk samenwoont.

men kan nooit een partner of echtgenoot ten laste nemen. Wat wél zo is, bij wettelijk samenwonen of getrouwd zijn, is dat de persoon die géén inkomen heeft en dus getrouwd/wettelijk samenwonend is, automatisch, een deel van het inkomen van de partner fiscaal "overneemt".

Voorbeeld:
je vriend verdient 30000 euro belastbaar
jij 0 euro.

Als je NIET wettelijk samenwoont of gehuwd bent, dan zal je vriend belast worden op basis van 30000 euro. Jij zal niks belast worden.

ALs je wél wettelijk samenwoont/gehuwd bent, dan zal je vriend belast worden op bvb 22000 euro en jij op 8000 euro. Gezien de eerste euro's lager belast worden, doe je daar voordeel mee. Dat noemen ze "huwelijkscoefficient".

Gezien je partner echter al waarschijnlijk een lager inkomen heeft, is de kans groot dat het voor jullie weinig verschil uitmaakt. Echter, gezien je hoogzwanger bent, zou ik sowieso aanraden om wettelijk samen te gaan wonen, tenzij een van jullie een bijzondere reden heeft om dat niet te doen (bvb overlevingspensioen).

Reclame

wanton

#4 , 16 jan 2015 11:17

Ik denk niet dat dit probleem fiscaal benaderd moet worden. Dit is een geval van 'inkomen.' En dan volg ik polk : neem contact met het OCMW van uw gemeente.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”