persoon ten laste

Arnus
Topic Starter

persoon ten laste

#1 , 23 mar 2015 18:11

Ik had hier net een discussie met een collega van het werk over personenbelasting en iemand ten laste hebben .
Mijn collega beweerd dat zijn uit huis gezette dochter , die nu inwoont bij zijn stiefmoeder , de stiefmoeder ten laste heeft
Mijn collega is een niet geadopteerd door zijn stiefmoeder .
Kan de dochter van mijn collega haar stiefgrootmoeder ten laste hebben ?
Na opzoekwerk op de website van de belastingen vind ik enkel terug ouders en grootouders , maar niet stiefgrootouders .

Weet iemand hier meer van ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 23 mar 2015 18:18

Dat zijn dus twee "vreemden" voor elkaar.
Die kunnen elkaar niet ten laste nemen.
Fiscaal toch niet alleszins.
Ze kunnen wel een last zijn voor elkaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Arnus
Topic Starter

#3 , 24 mar 2015 10:52

Toch twijfel ik hier ook nog aan .

Misschien dat JVP hier meer van weet ???

Reclame

roharro

#4 , 24 mar 2015 11:13

Toch twijfel ik hier ook nog aan .
Voor de ongelovigen:

http://financien.belgium.be/nl/particul ... te/andere/" onclick="window.open(this.href);return false;

polk

#5 , 24 mar 2015 14:21

Als de dochter van uw collega ooit fiscaal ten laste geweest van haar stiefmoeder, kan zij de stiefmoeder op haar beurt ten laste nemen als aan alle voorwaarden voldaan is.

roharro

#6 , 24 mar 2015 14:25

stiefGROOTmoeder....

JPV

#7 , 24 mar 2015 17:47

Stiefgrootmoeder kan voor haar gezorgd hebben toen ze minderjarig was.

roharro

#8 , 24 mar 2015 17:52

Enkel indien de stiefgrootmoeder haar stiefkleinkind ten laste had tijdens diens minderjarigheid.

Arnus
Topic Starter

#9 , 24 mar 2015 19:10

Dus als stiefgrootmoeder haar stiefkleinkind ten laste heeft gehad zou dit kunnen .
Maar nu stel ik mij nog meer vragen aangezien ik toch meer geinteresseerd raak in deze materie.
Stel dat de dochter van mijn collega al inwonend geweest zou zijn bij haar stiefgrootmoeder en de toen nog in leven zijnde grootvader.
Zou zij dan haar grootvader ten laste kunnen gehad hebben voor de personenbelasting ?

Blijft deze ten laste ook nog gelden indien de persoon ( in dit geval dan de grootvader ) in het rusthuis zou verblijven ?

roharro

#10 , 24 mar 2015 19:39

Zoals reeds werd vermeld volstaat het niet inwonend te zijn.
De stiefkleindochter moet zijn opgevoed en ten laste geweest van de stiefgrootmoeder en de (biologische) grootvader.

Als dat het geval is speelt het niveau van de inkomens + de ouderdom van die mensen ook mee opdat ze ten laste zouden kunnen zijn.

Een persoon die in een rusthuis is gedomicilieerd is steeds een alleenstaande (en kan dus niet ten laste van iemand zijn).

wanton

#11 , 24 mar 2015 19:45

Men mag ouders, grootouders, broers en zusters ten laste nemen indien ze bij u wonen , in uw of hun woning. Ook personen die u hebben opgevoed komen in aanmerking.
Zij mogen bovendien zelf slechts een inkomen hebben van ( aj 2014) 24.760 €. Dit is effectief inkomen : pensioenen, huren , vergoedingen.
Men bekomt op die manier een bijkomende belastingverhoging van 2970 €, wat resulteert in een belastingvermindering van 1200 tot 1400 €.
Grootvader voldoet normaal, stiefgrootmoeder waarschijnlijk niet , want die is geen familie.
In uw woning betekent : niet in een rusthuis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#12 , 24 mar 2015 19:50

Waarom blijft u vragen?
ik heb reeds de informatiebron gegeven:
http://financien.belgium.be/nl/particul ... te/andere/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wordt nog eens overduidelijk bevestigd door Wanton.

Arnus
Topic Starter

#13 , 25 mar 2015 14:23

OK bedankt iedereen.
Het is me nu wel duidelijk .

Groeten

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”