sociale bijdragen: van bijberoep naar hoodberoep

mumu
Topic Starter

sociale bijdragen: van bijberoep naar hoodberoep

#1 , 25 apr 2015 08:51

Hallo,

In 2009 ben ik begonnen als zelfstandige in bijberoep.
Elk jaar groeide de omzet en al sinds 2010 betaalde ik sociale bijdragen van iemand in hoofdberoep.
Ik heb altijd geprobeerd sociale bijdragen te betalen volgens de omzet van dat jaar om later geen verrassingen te hebben.

In juni 2012 besliste ik om echt zelfstandige in hoofdberoep te worden.

Nu krijg ik een regularisatie van de sociale bijdragen en moet een fors bedrag bij betalen.

De reden, volgens het sociaal secretariaat, is dat ik in het tweede kwartaal 2012 zelfstandige in hoofdberoep ben geworden.
Men rekent daarom de laatste drie kwartalen van 2012 aan de omzet van 2013 (die natuurlijk een pak hoger ligt dan in 2012).

Is dit wel correct ? Is er ergens wetgeving waarop men zich baseert?
Ik weet dat men dit doet als je halverwege een jaar een zelfstandige activiteit opstart, maar geldt dit ook als je halverwege het jaar van bijberoep naar hoofdberoep overschakelt?

mumu

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Booke

#2 , 25 apr 2015 14:14

Dit las ik bij Multipen : Overstappen van bijberoep naar hoofdberoep doe je meestal bij voorkeur na 1 april van een jaar. Je inkomsten van dat jaar tellen immers niet mee voor de berekening van je sociale bijdragen van drie jaar later. Door je overstap word je opnieuw een "starter" en doe je dat na 1 april, dan blijf je dat 1 jaar langer.

mumu
Topic Starter

#3 , 27 apr 2015 09:24

Ja, ik lees dat ook. "Je inkomsten van dat jaar tellen niet mee..." Wat is dat nu voor uitleg.
Men neemt je inkomsten van het jaar daarop, als berekeningsbasis.
En ook bij indicator bevelen ze dat aan, om na 1 april over te gaan, want dan val je terug in het stelsel van voorlopige aangiften.

Ze vergeten dan wel dat je die sociale lasten uiteindelijk wél moet betalen. En door die absurde regel betaal je in het jaar van de overgang dus een pak meer sociale lasten, dan normaal gezien.
Ze nemen namelijk het jaar daarop als refertejaar (het eerste volledig jaar in hoofdberoep).

En normaal gezien in een jaar met hoofdberoep verdien je een pak meer verdient als zelfstandige dan in een jaar met bijberoep.

Reclame

Bart 01

#4 , 27 apr 2015 09:48

Dit is correct. Je kan hierop anticiperen door in je onvolledig jaar het minimum te betalen en in je eerste volledig jaar een regularisatie te doen van én je onvolledig jaar én je eerste volledig jaar. Hierdoor zakt je inkomen in je refertejaar met als gevolg terug minder sociale bijdragen.

mumu
Topic Starter

#5 , 27 apr 2015 10:08

Bart,

dat snap ik niet. Waarom zou ik in dat 'onvolledig' jaar het minimum betalen?
Die sociale lasten moet ik toch betalen, al is het drie jaar later. Dat is gewoon uitstel.

En mijn inkomen kan ik toch niet 'regulariseren' ? Mijn inkomen is het wat het is, alleen vind ik het straf dat men het inkomen van het volledige jaar erop neemt als referentie.
Terwijl ik dat eerst jaar in 3/4de hoofdberoep mezelf amper loon heb uitbetaald.

Bart 01

#6 , 27 apr 2015 11:18

Dat was nu eenmaal het systeem van de sociale bijdragen. Dit is trouwens sinds 2015 gewijzigd.
In feite had u boekhouder u hierop moeten wijzen en eigenlijk had u dit zelf ook moeten weten.

Ik vrees trouwens dat u voor 2014 ook het minimul zal betaald hebben en nu (2015) ook nog? Ook hier zal u dan nog een afrekening mogen verwachten in dat geval.

Los daarvan kan u als startend zelfstandige ten alle tijde zelf regulariseren. Je hoeft geen drie jaar te wachten om dit te betalen. U kan bvb nu nog 2015 laten regulariseren op een geschat inkomen en 2014 op u definitief inkomen laten zetten.

Wat uitleg voor u situatie: je wist dat 2012 een onvolledig jaar was, dus dat je zowel voor 2012 en 2013 sociale bijdragen zou betalen op 2013. Dus is het belangrijk om je inkomen van 2013 zo laag mogelijk te houden.
Dit kan je doen door in 2012 het minimum te betalen en dan eind 2013 7 kwartalen ineens recht te zetten op je vermoed inkomen. Hierdoor zakt je inkomen van 2013 fel, waardoor er dus voor die zeven kwartalen minder sociale bijdragen verschuldigd zijn. Eén en ander is een vicieuze cirkel, waardoor je boekhouder de aangewezen persoon is om dit voor jou in te schatten.

mumu
Topic Starter

#7 , 27 apr 2015 11:26

Bart,

Ik denk dat je iets verkeerd hebt begrepen van mijn situatie.
Ik ben geen starter, ik ben zelfstandige sinds 2009. Ik heb nooit het minimum betaald. Altijd de sociale lasten op de reële inkomsten.
Dus nooit een regularisatie nodig gehad. En ik wist dat inderdaad toen ik begon.

Alleen ben ik halverwege 2012 zelfstandige in hoofdberoep geworden.
Het is logisch dat je dan (in hoofdberoep) in 2013 veel meer verdient dan in bijberoep in 2012.
Wat ik nu niet logisch vind (en waar je niet veel info over vindt, eerder tegenstrijdige) is dat men drie kwartalen van 2012, berekent op de (hoge) inkomsten van het jaar nadien, nl 2013.
De logica hiervan ontgaat me volledig.

Ik ben geen starter, ik was in 2012 al drie jaar bezig, en betaalde elk jaar de sociale lasten op de reële inkomsten.
En ik was al sinds 2012 gelijkgeschakeld als hoofdberoep qua inkomsten.
Dat je dan bij de overgang naar hoofdberoep plots met andere refertejaren moet rekenen is compleet onzinnig.
Niemand heeft daar voordeel bij (alleen de RSZ).

Bart 01

#8 , 27 apr 2015 12:59

Ik begrijp je situatie perfect, maar jij begrijpt het systeem niet. Zelfs al ben je 20 jaar zelfstandige in bijberoep, als je overschakelt naar hoofdberoep ben je op dat moment terug een startende zelfstandige voor berekening van de sociale bijdragen.
En je vindt daar geen tegenstrijdige info over, alle websites van de sociale kassen communiceren dit correct en duidelijk. En neen het systeem is niet logisch. Maar het is wel wat het is (of beter gezegd was).

Alle sociale kassen communiceren hier ook apart over bij de overschakeling. Bij anderen wordt wat ik hier zeg zelfs expliciet vermeld op het formulier van overschakeling, bvb https://www.zenito.be/sites/default/fil ... beroep.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En wat zegt u boekhouder hiervan?

mumu
Topic Starter

#9 , 27 apr 2015 14:38

Bart,

Ok Zenito communiceert hierover.
Acerta bijvoorbeeld niet, of amper.
Men vermeld wel overal dat je dan terug als starter wordt ebschouwd en dat je voorlopige bijdragen "mag" betalen.
Maar dat is gewoon uitstel. Dat is geen voordeel.
Men vermeldt nergens dat men dan nogmaals je gaat bestraffen als je ergens halverwege een jaar bent overgestapt.

De info die ik tegenstrijdig vindt, is dat het "interessant" zou zijn om halverwege het jaar over te schakelen.
Zowel Multipen als Indicator beweren dat.

Maar dat is het nu net niet. Was ik op 1/1/2012 overgeschakeld, dan bespaarde me dat een pak geld, dat ik nu (verplicht?) moet betalen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”