auto gemengd gebruik verkopen; belastingen en garantie?

bgoudeseune
Topic Starter

auto gemengd gebruik verkopen; belastingen en garantie?

#1 , 06 jul 2015 01:26

Ik ben zelfstandige sinds 2012 en heb in 2011 een nieuwe wagen aangekocht. Deze wagen is deel ingebracht in de boekhouding aangezien deze ook voor professionele doeleinden gebruikt wordt.
De auto is nu ongeveer 4,5 jaar oud en ik zou deze graag verkopen en een nieuwe wagen kopen en die weer opnieuw gedeeltelijk inbrengen. In eerste instantie raadde mijn boekhouder mij af op de wagen de verkopen, gezien ik hierop belast zal worden (heb immers al het voordeel van belastingsaftrek gehad). Echter heb ik tot op heden geen grote kosten gehad met de wagen, maar ik denk wel dat die er zullen komen de komende jaren, en ik wil de wagen liever verkopen voor dat gebeurd.
Ik heb dus zelf even zitten opzoeken wat dit concreet betekent. Mbt de BTW kan ik heel wat terugvinden. Als ik het goed begrijp, worden initiële beperking van aftrekbaarheid (50%) en verdeelsleutel niet gecombineerd. Ik zou dus bij een verkoop aan, laat ons zeggen 6000€ incl. BTW slechts btw moeten betalen op een maatstaf van heffing gelijkaardig aan het percentage dat ze oorspronkelijk in aftrek is genomen.
Maar wat betreft de personenbelasting kan ik absoluut niets terugvinden. Ik heb de wagen immers ook deels als kost ingebracht (het niet aftrekbare btw gedeelte valt daar ook onder), opnieuw door middel van een verdeelsleutel. Het lijkt mij dat als ik de wagen verkoop dit toch ook slechts deel een zakelijke verkoop is en ik dus slechts deels hierop belast zou moeten worden? Maw, de maatstaf van heffing voor de personenbelasting zou toch ook evenredig moeten zijn aan het percentage waarmee de wagen oorspronkelijk in aftrek is genomen? Of zie ik dat verkeerd?
Ik lees ook dat ik verplicht ben een factuur op te maken voor deze verkoop, wat me logisch lijkt, en hierop dus btw moet vermelden (zoals hierboven uitgelegd). Is het voor mij dan interessanter om aan een handelaar te verkopen, gezien er recupereerbare BTW op de factuur staat? Dat voordeel gaat natuurlijk verloren bij verkoop aan een particulier.
Nog iets anders waar ik mij vragen over stel, en niets duidelijks over terug vind is het volgende:
Volgens de consumentenwetgeving moet elk goed dat verkocht wordt door professional aan een particulier kunnen genieten van de wettelijke garantie; in geval van 2dehands goederen 1 jaar. Echter wordt 'professional' gedefinieerd als iemand waarbij de verkoop kadert in beroepsmatige of commerciële activiteiten. Als ik de wagen verkoop met een factuur, maakt dat dan niet een commerciële activiteit? Weliswaar geen hoofdactiviteit (ik verkoop uiteraard normaal geen auto's), maar toch commercieel. Aan de andere kant kan het toch niet zijn dat ik, net als een garage, moet opdraaien voor garantie?
Andere mogelijkheid is dat men professional moet opvatten als iemand die het verkopen/wederverkopen van auto's als hoofdactiviteit heeft, en dus niet zomaar iedereen met een btw-nummer die een bedrijfsvoertuig van de hand doet, maar dan was een duidelijkere definiëring toch wel op zijn plaats geweest. In ieder geval wordt eenieder die enig ligt kan werpen op dit kluwen zeer geapprecieerd.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding