Kinderen ten laste - nieuw samengesteld gezin

Inax
Topic Starter

Kinderen ten laste - nieuw samengesteld gezin

#1 , 21 dec 2015 10:37

Hallo,

Even een situatieschets, wij zijn een nieuw samengesteld gezin met 4 kinderen.
Ik heb 2 kinderen ten laste en mijn partner 1 kind. Het andere kind is ten laste van zijn ex.
Nu hebben we vernomen dat we, omdat we wettelijk samenwonend zijn, de 3 kinderen ten laste op 1 loonbrief kunnen zetten. Wat ons financieel voordeliger zou uitkomen.
Is dit ook fiscaal voordeliger?
En wat met de ex-partners. Langs mijn partner zijn kant is het duidelijk, 1kind voor hem te laste en 1 kind voor zijn ex. Daar moeten we dus niets specifieks aanduiden op de belastingsbrief.
Maar in mijn situatie staan ze allebei ten mijne laste en moet ik op de belastingsbrief wel co-ouderschap aanduiden. Ze zijn wel ten mijne laste, maar het fiscaal voordeel is ook voor de ex.
In de situatie waarbij ik 3 kinderen ten laste heb en mijn huidige partner 0, hoe zit dat dan met de ex? Hij krijgt dan toch maar zijn fiscaal voordeel van 2 kinderen? Kan dit gespecifieerd worden in de belastingsbrief?

Alvast bedankt voor de info.

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 21 dec 2015 12:14

Even een situatieschets, wij zijn een nieuw samengesteld gezin met 4 kinderen.
Ik heb 2 kinderen ten laste en mijn partner 1 kind. Het andere kind is ten laste van zijn ex.
Nu hebben we vernomen dat we, omdat we wettelijk samenwonend zijn, de 3 kinderen ten laste op 1 loonbrief kunnen zetten. Wat ons financieel voordeliger zou uitkomen.Is dit ook fiscaal voordeliger?
Op de loonbrief heb je direct een verschil in het maandloon. Of je dat nu wel of niet doet - het wordt zo wie zo verrekend op je aanslagbiljet.
Maar in mijn situatie staan ze allebei ten mijne laste en moet ik op de belastingsbrief wel co-ouderschap aanduiden. Ze zijn wel ten mijne laste, maar het fiscaal voordeel is ook voor de ex.
Opgelet: fiscaal co-ouderschap is niet hetzelfde. Bij fiscaal co-ouderschap worden de belastingvrije sommen verdeeld over beide ouders. De juiste codes moeten door beide ouders ingevuld worden in de belastingbrief.
In de situatie waarbij ik 3 kinderen ten laste heb en mijn huidige partner 0, hoe zit dat dan met de ex? Hij krijgt dan toch maar zijn fiscaal voordeel van 2 kinderen? Kan dit gespecifieerd worden in de belastingsbrief?
Dat is iets dat jullie moeten overeenkomen. De basisregel is dat een kind slechts ten laste kan zijn van één ouder - nooit van allebei. Een alternatief is fiscaal co-ouderschap. Het principe is dat de ouder die het kind ten last heeft de helft van de belastingvrije sommen afstaat aan de andere ouder. Door een rechtbank wordt deze regel meestal opgelegd, bij een Eot kan men uiteraard zelf kiezen.

Het vervalt wanneer het kind 18 jaar wordt. Het vervalt ook van als één van de ouders de alimentatie gaat aftrekken van zijn / haar belastbaar inkomen. In dat laatste geval kan één ouder het kind ten laste nemen en de andere ouder kan de alimentatie aftrekken. Meestal doe je profijt met het laatste systeem - tenzij er weinig of geen onderhoudsgeld betaald wordt.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”