onderhoudsgeld kind fiscaal aftrekbaar

slanckma
Topic Starter

onderhoudsgeld kind fiscaal aftrekbaar

#1 , 14 mei 2008 14:47

Hallo,

mijn ex-partner en ik waren niet getrouwd. Samen hebben we een kindje waarvoor ik maandelijks een bepaald bedrag stort op een rekening.

Het bedrag en de reden waarvoor dit geld gebruikt wordt hebben we onder elkaar afgesproken. Ook ikzelf maak gebruik van dit geld voor verblijfsoverstijgende kosten.

Nu is mijn vraag of ik dat bedrag (of het gedeelte dat ik niet zelf opnieuw gebruik) fiscaal kan aftrekken als 'onderhoudsgeld'. Kom ik daarvoor in aanmerking aangezien ik mijn kind officieel erken en we niet meer samenwonen (we doen aan co-ouderschap, wat ook onderling is geregeld)? Is dit voldoende zelfs als we nooit getrouwd waren en er zodoende ook nergens een 'officieel' document is dat het onderhoudsgeld vermeldt?

Er zijn namelijk meerdere voorwaarden om dit onderhoudsgeld te kunnen aftrekken van de belastingen.
- Wettelijke onderhoudsverplichting
- Kinderen en ouder(s) behoren niet tot hetzelfde gezin (ok)
- Regelmaat (ok)
- Bewijs van betaling (ok)
- Behoeftigheid (ok)

Het is vooral die eerste voorwaarde die me niet duidelijk is omdat er als uitleg staat:
Er moet een wettelijke onderhoudsverplichting bestaan, gebaseerd op de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek, het Gerechtelijk Wetboek en/of de Wet tot invoering van de wettelijke samenwoning. Die wettelijke onderhoudsverplichting bestaat voor uw eigen kinderen, adoptiekinderen en pleegkinderen.

Betekent een kind erkennen dat je een 'wettelijke onderhoudsverplichting" hebt en valt dit ergens onder de bepalingen die ze vermelden (ook als je nooit getrouwd was)?

Hartelijk dank,
Sven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 14 mei 2008 15:53

- Ouders betalen het levensonderhoud van hun kind(eren)!
- 80 % van het betaalde onderhoudsgeld kan je inbrengen op je belastingsbrief. Om er zeker van te zijn dat de fiscus niet ambetant gaat doen voeg je best een kopie van het vonnis of van de notariële akte bij.

-Is niet aftrekbaar, de onderhoudsuitkering die is betaald voor kinderen waarover de ouders gezamenlijk het ouderlijk gezag uitoefenen, waarover zij het gezamenlijk hoederecht hebben en waarover de belastingvoordelen voor kinderen ten lasten over hun beide worden verdeeld.

Zie ook: http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/vrag ... /ipp22.htm

Jorre

#3 , 16 mei 2008 17:47

Ook op AOIF
http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/Vrag ... tion.htm#C

Ik vorm een feitelijk gezin met de vader van mijn kinderen. Mogen wij allebei de uitgaven voor kinderopvang aftrekken?
Wanneer de ouders van een kind een feitelijk gezin vormen (d.w.z. ze wonen niet wettelijk samen of ze zijn niet gehuwd), kan dit kind slechts als ten laste worden beschouwd van de belastingplichtige die in feite aan het hoofd van het gezin staat.

Voor een kind jonger dan 12 jaar, mag bijgevolg enkel de belastingplichtige die dit kind ten laste heeft de betaalde kosten voor kinderopvang aftrekken.

Je kan hier dus al uit afleiden dat als het gezin uiteengaat en men enkel onderlinge regelingen heeft getroffen, dat enkel de ouder die het kind ten laste heeft aftrekposten kan inbrengen in de belastingaangifte.

Wettelijke onderhoudsverplichting:

Vaders en moeders hebben een wettelijke onderhoudsverplichting ten opzichte van hun kinderen, met toepassing van de artikelen 203 en volgende van het Burgerlijk Wetboek. (Ga naar Overige > Burgerlijk Wetboek)

Reclame

j.demoor

#4 , 18 mei 2008 09:43

“Art.104...worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :1° 80 pct. van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

‘aangezien ik mijn kind officieel erken’ houdt in “Art.334.Ongeacht de wijze waarop de afstamming is vastgesteld, hebben de kinderen...dezelfde rechten en dezelfde verplichtingen ten opzichte van de ouders...en hebben de ouders...dezelfde rechten en dezelfde verplichtingen ten opzichte van de kinderen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen...”(B.W.).

Een kind erkennen betekent dus dat je een 'wettelijke onderhoudsverplichting’ hebt,ook als je nooit getrouwd was.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”