Hallo,
mijn ex-partner en ik waren niet getrouwd. Samen hebben we een kindje waarvoor ik maandelijks een bepaald bedrag stort op een rekening.
Het bedrag en de reden waarvoor dit geld gebruikt wordt hebben we onder elkaar afgesproken. Ook ikzelf maak gebruik van dit geld voor verblijfsoverstijgende kosten.
Nu is mijn vraag of ik dat bedrag (of het gedeelte dat ik niet zelf opnieuw gebruik) fiscaal kan aftrekken als 'onderhoudsgeld'. Kom ik daarvoor in aanmerking aangezien ik mijn kind officieel erken en we niet meer samenwonen (we doen aan co-ouderschap, wat ook onderling is geregeld)? Is dit voldoende zelfs als we nooit getrouwd waren en er zodoende ook nergens een 'officieel' document is dat het onderhoudsgeld vermeldt?
Er zijn namelijk meerdere voorwaarden om dit onderhoudsgeld te kunnen aftrekken van de belastingen.
- Wettelijke onderhoudsverplichting
- Kinderen en ouder(s) behoren niet tot hetzelfde gezin (ok)
- Regelmaat (ok)
- Bewijs van betaling (ok)
- Behoeftigheid (ok)
Het is vooral die eerste voorwaarde die me niet duidelijk is omdat er als uitleg staat:
Er moet een wettelijke onderhoudsverplichting bestaan, gebaseerd op de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek, het Gerechtelijk Wetboek en/of de Wet tot invoering van de wettelijke samenwoning. Die wettelijke onderhoudsverplichting bestaat voor uw eigen kinderen, adoptiekinderen en pleegkinderen.
Betekent een kind erkennen dat je een 'wettelijke onderhoudsverplichting" hebt en valt dit ergens onder de bepalingen die ze vermelden (ook als je nooit getrouwd was)?
Hartelijk dank,
Sven.