moeilijke situatie rond vragen verhuren of verkopen van huis

adse
Topic Starter

moeilijke situatie rond vragen verhuren of verkopen van huis

#1 , 09 apr 2012 14:58

Dag Allemaal,

Even situatie schetsen: Ik ben onthaalmoeder aangesloten bij het ocmw en heb dus geen inkomen maar een onkostenvergoeding en ben dus ten laste bij mijn echtgenoot, wij hebben samen 2 kleine kinderen. En betalen een lening voor ons enige huis. (hebben dit 7 jaar geleden gekocht)
Mijn ouders willen naar het buitenland om mijn grootmoeder te verzorgen en willen ons hun huis ter beschikking stellen zodat wij wat zouden kunnen sparen (wat een super lief gebaar is). Nu komt de vraag: is het voordeliger om ons huis te verhuren, aangezien mijn ouders altijd kunnen terugkomen, of te verkopen?
Verhuren = extra belasting betalen ? Verkopen = extra belasting betalen ? Ben ik nog ten laste van mijn echtgenoot als wij ons huis verhuren ? Aangezien dit een bijkomende inkomst is voor de belastingen maar wij moeten de lening nog 27 jaar afbetalen en zouden hier dus nul euro aan overhouden.

Veel vragen waarop je op internet geen antwoorden vind.

Als niemand mij hierop kan antwoorden kan men mij misschien al zeggen bij welke instantie ik met mijn vragen terecht kan?

Groetjes van een in de knoop gevraagde
ADSE

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2012 19:49

Verhuren levert maar een kleine meerbelasting op. Je wordt belast op het KI van de woning.
Verhuren heeft geen invloed op het al of niet tenlaste zijn van uw echtgenoot.
Verhuren brengt netto gemiddeld ongeveer 3 à 3.5 % op van de waarde van het pand, en het geeft ook geen enkel invloed op de afbetalingen van uw lening.
Ga anders eens langs bij een notaris.

Reclame

Terug naar “Andere”