De garage waar ik mijn nieuw auto koop bood 500 € voor mijn Toyota Corolla (1999, 364.000 km). Om te proberen er meer voor te krijgen (ik zag ergens op een autosite dat ze 2000 euro vragen voor een even oude auto met nog meer km) zette ik hem zaterdagmiddag te koop op IkWilVanVanMijnAutoAf.be
In de overeenkomst op hun site staat dat ze na 48 uur, per mail, het hoogst bod zullen meedelen.
Nog geen minuut later krijg ik een telefoon uit NEDERLAND. De man biedt 200 euro, ik vraag er 1000 maar zeg dat ik 2 dagen wil wachten om dat hoogste bod te kennen. Zegt die dat hij de eigenaar van de site is, als ik niet akkoord gaat houdt het hiermee op... Hij zegt ook nog maar één reactie te hebben gekregen (na 1 minuut!) en dat er zeker geen andere gaan komen. Hij onderbreekt het gesprek 2 keer “om de koper te contacteren”. Dus ik stem in om de auto te verkopen (mondeling dus). Ze gaan me contacteren per mail ivm de gegevens van die koper.
Dit gebeurt inderdaad:
“VERKOOPOVEREENKOMST
Geachte mevrouw ****
Gefeliciteerd, u heeft bevestigd dat u uw TOYOTA COROLLA
via Ikwilvanmijnautoaf.be wilt verkopen aan: ....... uit Breda.
Ikwilvanmijnautoaf.be bevestigt dit middels deze verkoop bevestiging
welke ook per e-mail is verstuurd naar: .....
U dient binnen 48 uur contact op te nemen met.....
via onderstaande gegevens:
.......
Staat er nog bij dt, als de verloop niet doorgaat, je hun 15% van het afgesproken bedrag met een minimum van 300 euro moet betalen"
Vond dit meer dan verdacht en vind op Google tientallen verhalen ivm hun oneerlijke praktijken. Bvb. de "koper" vraagt een testrit, "vindt" een defect (of knoeit met de auto tijdens die rit), biedt veel minder, en vele mensen laten dan de verkoop niet doorgaan. Schijnt dat ze het telefoongesprek opnemen als 'bewijs".
Dezelfde avond meld ik hen dat ik niet via hen wil verkopen.
Vandaag krijg ik een factuur van 300 euro!
Nu moet je geen advocaat zijn om te zien dat dit oplichting is. Uiteraard ga ik niet betalen. Ik heb Testaankoop en de economische inspectie van FOD Economie gecontacteerd.
Kan iemand hier nog suggesties geven? In NL stuurt dat "bedrijf" naar het schijnt soms een incassobureau op iemand af, of ze gaan dreigen, kan zoiets ook hier gebeuren en hoe bescherm ik me daartegen?