eBooks kopie afhalen van gewone boeken: piraterij?

jordumus
Topic Starter

eBooks kopie afhalen van gewone boeken: piraterij?

#1 , 10 okt 2012 10:29

Ok, de titel is nogal vaag maar ik vroeg me dus het volgende af:

ik heb hier thuis een hele collectie boeken staan (in papierformaat), nu heb ik onlangs een tablet gekocht, waarmee ik ook oa eBooks kan lezen...

Nu vroeg ik me af: als ik de PDF-versie van de boeken waarvan ik hier thuis de papieren versie heb staan afhaal en op m'n tablet plaats, kan dit dan als piraterij aanzien worden?

De reden waarom ik dit doen, spreekt redelijk voor zich: stel dat ik op reis ga voor enkele weken en een boek of 5 wil meedoen, dan kan ik kijken welke boeken ik graag eens zou lezen uit m'n collectie, die op PDF afhalen en gewoon op m'n tablet plaatsen ipv die enkele kilo extra in papierformaat mee te sleuren.

Nogmaals voor de duidelijkheid: dit is enkel voor boeken die ik zelf gekocht heb en voor betaald heb.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 okt 2012 11:05

De term piraterij wordt vooral gebruikt bij illegale kopies van audio-visuele werken. In dat geval mocht u zonder problemen kopies maken (of downloaden, wat in de praktijk eigenlijk neerkomt op het maken van een kopie).

Voor boeken geldt dat u enkel fragmenten mag kopiëren, maar niet het gehele boek, en dan ook enkel voor privé-gebruik.

Meer info:
http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... rivekopie/

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2012 14:18

Nogmaals voor de duidelijkheid: dit is enkel voor boeken die ik zelf gekocht heb en voor betaald heb.
U hebt inderdaad voor het papieren boek betaald. Niet voor de handige, gedigitaliseerde versie. Sommige boeken bevatten een CD met het eBook op, tegenwoordig. Dan mag u uiteraard dat eBook gebruiken, maar als u enkel de papieren versie hebt, heb je niet automatisch recht op het eBook.

Maar laat ons realistisch wezen: wie gaat hierover vallen, als je die content niet zelf verspreid? Ik heb op de USB stick in mijn wagen ook muziek staan die ik van CD's van vrienden en collega's geript heb en zelf niet bezit. Ik denk niet dat men hier bij een politiecontrole gaat over vallen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus

#4 , 12 okt 2012 14:22

Misschien wel als iemand van SABAM mee de controles doet :mrgreen:

Turaki

#5 , 12 okt 2012 14:26

Ik heb op de USB stick in mijn wagen ook muziek staan die ik van CD's van vrienden en collega's geript heb en zelf niet bezit. Ik denk niet dat men hier bij een politiecontrole gaat over vallen.
Als dit gaat over thuiskopies, is dit geen piraterij. Geleende CD's mogen gekopieerd worden. Deze kopies kopiëren, staat dan weer gelijk aan het verspreiden van kopies, wat verboden is en onder piraterij valt.

Samengevat: een kopie maken van een origineel audiovisueel werk dat u (tijdelijk) in bezit heeft, mag. Een kopie verspreiden of uitlenen mag niet.

Gebruiker21

#6 , 12 okt 2012 14:58

Of het illegaal downloaden van een eBook onder thuiskopie valt, valt nog af te wachten.

Op deze site: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... rivekopie/" onclick="window.open(this.href);return false; vind ik
Een kopie van een werk bekomen via een P2P netwerk, zelfs indien slechts voor persoonlijk gebruik, werd door buitenlandse rechtbanken niet als een privékopie beschouwd. In België werd deze vraag nog niet op een onbetwiste manier beantwoord.
en
Momenteel is het nog niet toegestaan om artikels, boeken of foto’s te kopiëren die op digitale dragers, zoals USB-sticks, internet, cd of dvd, zijn vastgelegd. Gelet op de voortschrijdende ontwikkelingen op het gebied van de digitale technologieën, doet u er evenwel goed aan om deze pagina regelmatig te raadplegen en op de hoogte te blijven van eventuele wetswijzigingen.
Met andere woorden als de topic starter een illegale versie van het eBook download, waar hij de papieren versie van heeft, zal dit niet automatisch als "thuiskopie" beschouwd worden. Dit proberen uitleggen als "ik heb mijn eigen boek gedigitaliseerd" is ook geen optie (volgens de tweede quote).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#7 , 12 okt 2012 15:09

2 Opmerkingen:
-Een eBook is geen audiovisueel werk, en valt dus nog niet onder de toepassing van thuiskopie.
-Bij downloaden via P2P download je niet alleen, maar upload je ook (dit tengevolge van de werking van P2P). Op dat moment ben je bezig met het verspreiden van het werk op ongeoorloofde wijze, en bijgevolg verboden. Recente uitspraak waarbij een man 65000€ moest voor uploaden via P2P bevestigt dit.

Gebruiker21

#8 , 15 okt 2012 07:49

Lees even de link door. Men heeft het daar niet enkel oover audiovisuele werken, ook over boeken.

Turaki

#9 , 15 okt 2012 09:30

En in de link wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde thuiskopie (geld voor audiovisuele werken), en de reprografieuitzondering (geld voor boeken).
Wetgeving is daar trouwens ook zeer duidelijk over, enkel van geluidswerken en audiovisuele werken mag men een thuiskopie maken (artikels 22, §1, 5°, en 46, 4° van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en naburige rechten).

Gebruiker21

#10 , 15 okt 2012 13:39

Ik interpreteer het anders, maar speelt weinig rol, aangezien jouw interpretatie nog strenger is dan de mijne: in dat geval is er zelfs geen discussie over dat de topic starter geen recht heeft op het eBook omdat hij de papieren versie heeft.

Terug naar “Andere”