Hallo,
ik ben nieuw hier. Ik vond nergens een afdoend antwoord op onze vraag vandaar dat ik mij hier een account heb aangemaakt.
Wij hebben een hypothecaire lening van voor 1995 en deze is binnen anderhalf jaar volledig afbetaald. Omdat er wat verbouwingen wenselijk zijn zouden we graag extra lenen om deze werken te financieren.
het openstaande kapitaal is €9.000 en de werken zijn €30.000
Er zijn twee mogelijkheden:
1. heropname van krediet op de oude hypotheek
2. een nieuw hypothecair krediet om de oude lening in één keer af te betalen en om de werken te betalen.
In eerste instantie lijkt het logisch, gezien de notariskosten van een nieuwe hypotheek, dat we een heropname doen op de oude hypotheek. Maar een heropname is dus ook een nieuwe lening waardoor je de mensualiteiten van de twee leningen naast elkaar moet blijven afbetalen. Omdat we dit liever niet willen doen zijn we ook naar de bank gegaan om ons te bevragen over een nieuwe hypothecaire lening van €39.000 waarmee we de oude lening in één keer zouden terug betalen en de verbouwing financieren.
Nu mijn vraag:
Wat met het belastingsvoordeel van een hypothecair krediet waarvan een deel gebruikt wordt om een oude lening vervroegd terug te betalen. Kunnen wij €39.000 inbrengen of enkel het gedeelte voor de verbouwing?
In dat geval zou dit fiscaal veel voordeliger zijn omdat we voor de belastingen in geval 1 moeten kiezen tussen de twee naast elkaar lopende leningen.