Klant betaalt factuur niet

papierwinkel
Topic Starter

Klant betaalt factuur niet

#1 , 30 jan 2012 10:28

Hallo,
een van onze klanten betaalt zijn factuur 300 euro niet.
gaf foutief adres door en gsm nummer niet meer berikbaar.
Rijksregister nummer opgezocht en adres gevonden: 3 aanmaningen, 1 ingebrekestelling: worden niet opgehaald, en teruggestuurd.
Incasso reeds 3 aanmaningen: ook niet opgehaald.
het enige wat we weten is waar de paarden staan en dat er elke dag bezoek is van de klant aan de paarden (dus verdwenen is ze niet ;-)).

Incasso lijkt niet verder te willen gaan omdat ze denken dat klant mogelijks isolvabel is of in collectieve schuldenregeleling zit en wij dan voor de kosten moeten opdraaien.
Incasso sprak van 300 a 400 euro kosten, kan dat?
iemand ervaring mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tombe

#2 , 30 jan 2012 15:18

Gaat het om een bedrijf of particulier?

Wat zeggen je algemene voorwaarden in verband met niet betalen?
Ik zou rechtstreeks laten dagvaarden door de deurwaarder (al dan niet via advocaat). Zelf: Je geeft de facturen door aan de deurwaarder, samen met je betalingsvoorwaarden. Hij dagvaard en geeft je door wanneer je (of advocaat) verwacht wordt op vredegerecht. Bij niet opdagen wordt men normaal bij verstek veroordeeld. Het vonnis kan meteen door deurwaarder uitgevoerd worden (of paarden terughalen of bedrag incasseren, hangt af van voorwaarden - al dan niet met eigendomsvoorbehoud).

Lijkt me de meest efficiënte manier om tot betaling te laten overgaan. Kan wel even tijd in beslag nemen (mijn laatste procedure duurde een jaar, maar heb nu wel mijn centen met extra interesten terug).

papierwinkel
Topic Starter

#3 , 02 feb 2012 19:31

Gaat het om een bedrijf of particulier?

Wat zeggen je algemene voorwaarden in verband met niet betalen?
Ik zou rechtstreeks laten dagvaarden door de deurwaarder (al dan niet via advocaat). Zelf: Je geeft de facturen door aan de deurwaarder, samen met je betalingsvoorwaarden. Hij dagvaard en geeft je door wanneer je (of advocaat) verwacht wordt op vredegerecht. Bij niet opdagen wordt men normaal bij verstek veroordeeld. Het vonnis kan meteen door deurwaarder uitgevoerd worden (of paarden terughalen of bedrag incasseren, hangt af van voorwaarden - al dan niet met eigendomsvoorbehoud).

Lijkt me de meest efficiënte manier om tot betaling te laten overgaan. Kan wel even tijd in beslag nemen (mijn laatste procedure duurde een jaar, maar heb nu wel mijn centen met extra interesten terug).
Dank je voor je antwoord!
Ik zit vooral verveeld met de kans dat klant de factuur niet kan betalen omdat ze in schuldenregeling zit en de kosten dan op mij verhaald worden.
Daar ervaring mee?

Reclame

Eddy009

#4 , 03 feb 2012 19:06

Weet u zeker dat uw debiteur in collectieve schuldenregeling zit of niet ? Weet u wanneer de beschikking van toelaatbaarheid werd uitgesproken ?

Indien niet, raad ik u aan een gerechtsdeurwaarder te contacteren die deze informatie kan nagaan (kostprijs circa 25.00 EUR).

Indien u wel alle nuttige gegevens kent, kan er nog sprake zijn van 2 hypotheses :

uw factuur dateert van voor de beschikking van toelaatbaarheid => dien per aangetekend schrijven tegen ontvangstbewijs uw aangifte van schuldvordering (incl. de bewijsstukken) in bij de schuldbemiddelaar ;
uw factuur dateert van na de beschikking van toelaatbaarheid => richt een schrijven aan de schuldbemiddelaar met de vermelding dat je kennis hebt genomen van zijn aanstelling en dat de debiteur, in weerwil met de regels van de collectieve schuldenregeling, nieuwe schulden heeft gemaakt. Deel hem vervolgens mede dat je de intentie hebt om de herroeping van de schuldenregeling te vorderen als de debiteur niet overgaat tot afbetaling. De schuldbemiddelaar zal de debiteur vervolgens aanmanen om contact met u op te nemen teneinde een afbetalingsplan overeen te komen (wees realistisch : 300 EUR ineens zal niet lukken ... ) ofwel zal de schuldbemiddelaar zelf betalen (hetzij ineens, hetzij in meerdere schijven.

Geef de schuldbemiddelaar hoe dan ook een maand de tijd om positie in te nemen, en verstuur pas dan eventueel een rappel.

voyageur

#5 , 26 nov 2012 19:26

het is niet hetzelfde geval als hierboven, maar ik herken er toch wat in. Een vzw moet mij (en een pak anderen) nog geld terug voor een festival dat niet is doorgegaan. Daarover heb ik een creditfactuur gekregen en een e-mail waarin werd beloofd dat in Juni 2012 zou worden betaald. Tot op vandaag nog geen geld gezien. Aangetekend schrijven om betaling te vragen wordt niet opgehaald en komt dus ongeopend terug. De man achter de vzw is wel een andere zaak begonnen. Kan ik een deurwaarder naar die nieuwe zaak sturen? Blijkbaar is hij niet te bereiken op zijn privéadres of op zijn vzw-adres. Moet ik eerst een vonnis hebben van de rechtbank, vooraleer ik een deurwaarder kan inschakelen? Zijn de deurwaarderskosten voor mijn rekening of kan dat ook op de niet-betalende vzw worden verhaald?

Terug naar “Andere”