fiscale aftrekbaarheid lening

willem
Topic Starter

fiscale aftrekbaarheid lening

#1 , 17 mei 2007 11:35

Beste,

Situatieschets
In 2005 sloten wij een bouwlening af. De grond waarop wij bouwden was aan mijn vriendin geschonken door haar ouders. Ik betaalde de helft van de door de notaris geschatte waarde aan haar broer. Aangezien wij pas in 2006 zouden trouwen werd toen een recht van verzaking in mijn voordeel opgenomen in de akte zodat de lening op onze beide naam kon worden opgesteld. Wij trouwden in 2006 maar vergaten v??r het huwelijk een huwelijkscontract op te stellen. Nu ja, vergaten... Niemand had ons meegedeeld dat dit voor het huwelijk diende te gebeuren. Wij trouwden met gemeenschap van goederen. Recent (2007) hebben wij alsnog via de notaris (een veel ingewikkeldere en duurdere procedure) de grond in de gemeenschap laten inbrengen.
Probleem?
Nu is onze notaris ineens niet meer zeker van de fiscale aftrekbaarheid voor mij aangezien ik geen eigenaar was van de grond op het ogenblik van het afsluiten van de lening. Niemand heeft ons daar ooit iets van meegedeeld bij het sluiten van de lening. Indien dit het geval is, ga ik de lening nooit kunnen inbrengen in mijn belastingsaangifte of vanaf volgend jaar wel aangezien ik sinds 2007 ook eigenaar ben van de grond? Of maakt dit alles niet uit en kan ik de lening wel gewoon inbrengen gezien deze ook op mijn naam staat en ik een recht van verzaking of natrekking had op de helft van de ondertussen opgerichte gebouwen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dirk hermans

#2 , 29 okt 2007 16:41

volgens mij kan jij zeker wel alles inbrengen in de belastingen; jij bent medeeigenaar nu + het belangrijkste je bent getrouwd!

enkel heb je geen huwelijkscontract waarbij enkele belangrijke zaken in kunnen staan zoals de voorwaarden bij een echtscheiding.

wij zitten in ongeveer dezelfde situatie maar toch ben er niet helemaal zeker van omdat wij 2 notarissen hebben geraadpleegd en elk met een ander verhaal op de proppen komen.

Reclame

Terug naar “Andere”