inbreuk op auteursrecht - > factuur

Diedhert
Topic Starter

inbreuk op auteursrecht - > factuur

#1 , 07 jan 2014 19:10

Beste

Een website publiceerde een van mijn foto's zonder toestemming.
Ik stuurde een ingebrekestelling, met daarin de vermelding van het bedrag, detailrekening (gebaseerd op SOFAM-criteria):
- informatieve site (€101,95)
- inbreuk €203,9 (bij inbreuk mag het basisbedrag verhoogt worden met een bedrag gelijk aan 200% van het basisbedrag, met een minimum van €123,95)
- het aantal gereproduceerde werken : 1 (één);
- publicatiedatum: vanaf 27/10/2013 tot 11/12/2013.

De eigenaar weigert te betalen om allerhande reden (foto gekregen van derde, hij niet wist dat het mijn foto's waren - terwijl ik wel in het bijhorende artikel als fotograaf wordt vernoemd, het een natuurfoto betrof en het artikel de natuur ten goede kwam, hij foto's van anderen gratis mag publiceren).

Verder: aangezien ik geen handelaar zou zijn, zou ik geen foto's mogen verkopen. Ik heb echter geen foto's te koop aangeboden. Die foto is gekopieerd van een website die ik wel toestemming heb gegeven. Ik eis enkel nu een vergoeding omdat men mij geen toestemming vroeg.
Dit is toch larie en apekool (dus op foto's van alle niet-beroepsfotografen is het principe van auteursrecht niet van tel ???).

Verder is hij van mening dat omdat een website die toestemming zou hebben gevraagd de foto te publiceren, dit mocht voor een kleiner bedrag, de vergoeding die ik vraag veel te hoog is. Volgens hem speelt dat ene belangrijke rol en zal een rechter daar rekening mee houden.

Omdat ik een vergoeding eis, zou dit voor mij als leerkracht lucratieve zwartwerkerij zijn. ( ?? Ik bied toch geen foto's te koop aan? Bovendien 'verkoop' ik gemiddeld op jaarbasis minder dan 1 foto (misschien een foto per 2 of 3 jaar, voor een superlaag bedrag dan nog)

De persoon wil niet betalen omdat hij het bedrag te hoog vindt (dat is toch mijn probleem niet... als hij voorafgaandelijk mij had gecontacteerd en het bedrag was te hoog, kon hij toen toch hebben geweigerd).

Verder is hij van mening dat de SOFAM tarieven niet geldig zijn aangezien ik geen lid ben van SOFAM (dus stelt hij eerder dat de gangbare tarieven voor digitale beelden €8 zijn).

Voorts is de persoon van mening dat ik foto's op allerhande internetsite publiceer, met de bedoeling dat men deze foto's gaat gebruiken zonder toestemming, zodat ik de bedrijven kan aanvallen. Omdat dat geen werkwijze zou zijn, wil hij ook niet betalen. (Wat ver gezicht. als het al zo zijn ... wat zou er mis mee zijn?).

Als laatste: de persoon weigert te betalen omdat
- de ingebrekestelling geen factuur bevatte... maar is vermelden van bedrag, specificiëring van de onderdelen (zie hoger), rekeningnummer, duur van publicaite van de foto, locatie van de gepubliceerde foto, aarde van de foto niet voldoende ?
Zoniet, hoe moet een factuur er uit zien (wat moet er allemaal op staan) ?

Ben ik BTW-plichtig (ik verkoop jaarlijks misschien maximaal 1 foto ter waarde van max €20) ? Zo niet: dan hoef ik toch geen BTW aan te rekenen en kan ik toch ook nergens een BTW-nummer opschrijven ?
Laatst gewijzigd door Diedhert op 07 jan 2014 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2014 19:19

Eens lezen:
http://www.infozone.be/biblio/prog-com@ ... ri-7-n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ter info ....was een krantengroep ...wegens gebruik van een foto jaren geleden is deze krantengroep veroordeeld tot een bedrag van 6 cijfers ( wel nog in BF)

BrainTrain

#3 , 08 jan 2014 16:25

ik denk dat je volledig correct hebt gehandeld. Je had misschien beter eerst een maitje naar hem gestuurd met de vraag de foto van zijn site te verwijderen. Pas daarna had de ingebrekestelling kunnen versturen.
1. hij betwist alvast niet dat jij de auteursrechten hebt mbt de foto
2. hij betwist niet dat de foto op zijn site stond zonder jouw toelating
3. ook als niet lid van SOFAM mag jij jouw tarief baseren op die forfaitaire bedragen
4. je hoeft volgens mij geen zelfstandige te zijn om af en toe eens een fotootje te verkopen
5. ik zou die inkomsten wel aangeven, je zal op die inkomsten aan 15% belast worden na 50% onkosten (dus 500 euro inkomsten => 250 euro kosten => op 250 euro zal je belast worden aan 15%)
6. wat jij een ander factureert zijn zjn zaken niet. Dat kan een reductieprijsje zijn voor een bevriende organisatie. Wie steelt betaalt de volle pot.

Opnieuw aangetekend schrijven sturen + kostennota voor zijn boekhouding

succes

Reclame

Terug naar “Andere”