personen belasting

JOHNNEKE
Topic Starter

personen belasting

#1 , 12 feb 2014 22:30

Graag had ik het juiste netto bedrag geweten dat je terug krijgt op je personenbelasting voor één kind ten laste.

Ik ben niet gehuwd maar ex partner vraagt de helft.

Dus er wordt een bedrag ingevuld op je aangifte maar wat is uiteindelijk de uitkomst hiervan

bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 feb 2014 22:37

De verhoging van de belastingvrije som voor één kind bedraagt (voor het aanslagjaar 2014) 1.490 EUR.
De belastingvermindering bedraagt 1/4 van dat bedrag, dus 372 EUR.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JOHNNEKE
Topic Starter

#3 , 12 feb 2014 23:52

De verhoging van de belastingvrije som voor één kind bedraagt (voor het aanslagjaar 2014) 1.490 EUR.
De belastingvermindering bedraagt 1/4 van dat bedrag, dus 372 EUR.
bedankt al voor de vlugge reactie

het betreft wel voor het aanslagjaar 2013 over jaar 2012

Ex is een zelfstandige en haar boekhouder beweert dat hij net 1800 zou moeten betalen ik vind dat een beetje overdreven

Als ik al lees dat dit voor aanslagjaar 2014 voor jaar 2013 372 € is dan is dit idd absurd wat ze vraagt

bedankt

PS het bedrag van € 372 is dit dan eigenlijk het te verdelen bedrag dus in 2 op haar vraag? of is dit voor elk

Sorry voor de storing maar ik ben op dat gebied er niet zo goed van op de hoogte

Reclame

wanton

#4 , 13 feb 2014 10:46

Indien jullie voor dat kind co-ouderschap hebben , is aan te raden dat als zodanig te vermeldden bij jullie belastingaangifte. Dan wordt automatisch verrekend hoeveel verminering ieder heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2014 11:10

Er moet eventueel ook nog rekening worden gehouden met:

Toeslag op de belastingvrije som voor elk kind jonger dan 3 jaar
Voor elk kind jonger dan 3 jaar waarvoor u geen uitgaven voor kinderopvang aftrekt: 550 euro (aanslagjaar 2014, inkomsten 2013)

Toeslag op de belastingvrije som voor alleenstaande met kinderlast
Als u alleenstaande bent en u hebt één of meerdere kinderen ten laste dan heeft u recht op een bijkomende toeslag op de belastingvrije som van 1.490 euro (aanslagjaar 2014, inkomsten 2013).

De belastingbesparing is ongeveer 30 % van deze bedragen.

JOHNNEKE
Topic Starter

#6 , 13 feb 2014 16:10

Indien jullie voor dat kind co-ouderschap hebben , is aan te raden dat als zodanig te vermeldden bij jullie belastingaangifte. Dan wordt automatisch verrekend hoeveel verminering ieder heeft.

dat is momenteel het addertje wonen nog samen opzelfde adres en co-ouderschap wordt met verkoop van huis
ook dan op papier gezet

zij laat doorschijnen aan boekhouder dat dit al zgz co-ouderschap is.
deze liet haar weten dat ze de aftrek niet kon inbrengen bij haar omdat het kind nog opgeschreven staat op het
gezamelijk adres

ook wordt er dan met een bedrag gezwaaid van ong 1900 € inbreng daar waar ik vermoed dat dit maar iets van een
1420 € is dus kan ze moeilijk verwachten dat ik dit bedrag zou moeten terugbetalen

er wordt volgens ik goed begrijp een bedrag op de aangifte forfetair ingevuld bv 1.420,00 en bij teruggave in mijn geval is dat dan dit bedrag : 4 is ongeveer dan € 355,00 en de helft zou ik dan moeten geven aan haar?

klopt dit zo een beetje ????

j.demoor

#7 , 15 feb 2014 08:15

“Artikel 132(aj. 2013) Het bedrag dat krachtens artikel 131 wordt vrijgesteld, wordt verhoogd met de volgende toeslagen voor personen ten laste:1° voor een kind: 1.440 EUR (basisbedrag 870 EUR)...6° een bijkomende toeslag van 540 EUR (basisbedrag 325 EUR) voor ieder kind dat de leeftijd van 3 jaar niet heeft bereikt op 1 januari van het aanslagjaar, met dien verstande dat deze toeslag niet kan samengaan met de in artikel 145/35 vermelde vermindering voor kinderoppas. . .Art.132bis.De toeslagen bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 6°, worden verdeeld over twee belastingplichtigen die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin maar samen het ouderlijk gezag uitoefenen over één of meer kinderen ten laste die recht geven op de bovenvermelde toeslagen en waarvan de huisvesting gelijkmatig is verdeeld over de beide belastingplichtigen...Art.133.Het bedrag dat krachtens artikel 131 wordt vrijgesteld, wordt bovendien met de volgende toeslagen verhoogd: 1° 1.440 EUR (basisbedrag 870 EUR) voor een belastingplichtige die alleen wordt belast en:- die één of meer kinderen ten laste heeft; - aan wie bij toepassing van artikel 132bis de helft van de toeslagen op de belastingvrije som bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 6°, wordt toegekend...”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

In aj.2014 wordt basisbedrag 870 1490 en 325 wordt 550.

Ga naar http://www.belgium.be/nl/online_dienst/app_tax_calc.jsp" onclick="window.open(this.href);return false; en maak een simulatie met en een andere zonder kind ten laste.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#8 , 16 feb 2014 20:12

Johnneke,

ik heb eens in mijn fiscale bestanden gekeken en wil één en ander concreet doorgeven.
Een alleenstaande ouder , die één kind van minder dan 3 jaar ten laste heeft , kreeg daarvoor bij belastingafrekening in 2013 een verhoogde belastingvrijstelling van 3.420 €. Als volgt : 1440 € als alleenstaande ouder , 1440 € voor 1 kind ten laste , 540 € voor kind jonder dan 3 jaar waarvoor geen opvangkosten worden betaald en afgetrokken. Die 3420 € geven een reële belastingvermindering van 1.034 €. ( bij gemeentetaks 7.5 %)

Indien beide ouders datzelfde kind in co-ouderschap opvoeden ( maar dan mogen ze niet op hetzelfde adres wonen ) en dit als zodanig aangeven bij hun aangifte , is de verhoogde vrijstelling , voor ieder van hen , 2.430 € ( 1440 + 720 + 270 ). Dit resulteert in een belastingvermindering voor iedere partner van 715 €.

Indien u dus het kind volledig bij u heeft opgegeven bij uw aangifte , heeft dat een bonus opgeleverd van 1034 €. Daarvan de helft voor uw partner?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”