Ik speel met het idee om een website/app te maken waarbij gebruikers worden beloond voor het installeren van gratis apps voor Android en iOS. Dit gaat meestal over bedragen tussen 5 en 50 dollarcent. Gebruikers verzamelen credits die kunnen worden omgeruild in gift cards (voor bijvoorbeeld iTunes of Amazon) of geld (via PayPal), nadat een minimum aantal credit verdiend is. Waarschijnlijk ligt dit minimum op $5.
Het is een business idee dat al bewezen is door anderen, maar ik denk dat ik het interessanter/beter kan maken voor de eindgebruikers. Ik heb al alles uitgewerkt en zie het helemaal zitten, maar zit met een boekhoudkundig probleem dat heel het idee om de helling zet. Het probleem is: hoe kan ik de gebruikers op een boekhoudkundig correcte manier belonen?
Neem het volgende scenario: Ik heb 1000 gebruikers in India zitten die elk massaal gratis apps installeren. Na een maand bereiken 500 van hen de limiet voor het omruilen van hun credits in een beloning. Deze gebruikers kiezen deels voor iTunes gift cards en deels voor PayPal uitbetalingen. Ik beschik enkel over hun email adres en in sommige gevallen hun naam. Het emailadres is genoeg voor een PayPal betaling te doen. Mijn boekhouder vertelt me dat ik voor elke uitbetaling in principe een creditnota moet maken. Ten eerste is dit niet mogelijk omdat ik enkel het emailadres van de gebruiker heb. Ten tweede gaat dit me mogelijk meer kosten aan boekhoudkosten omdat mijn boekhouder alles manueel moet inboeken. Hoe los ik dit op een legale manier op?
Een andere boekhouder zoeken die een Excel file met PayPal transacties kan inlezen maakt het werk goedkoper, maar dan zit ik nog met facturen/creditnota's waar in vele gevallen enkel een emailadres op staat.
Voor de iTunes gift card heb ik zelfs geen emailadres of naam nodig. De gift cards kan ik "in bulk" bij Apple aankopen. Hiervoor krijg ik een factuur van Apple. Is dit voldoende?