Business idee met boekhoudkundig probleem

cygnus
Topic Starter

Business idee met boekhoudkundig probleem

#1 , 12 jul 2014 23:28

Ik speel met het idee om een website/app te maken waarbij gebruikers worden beloond voor het installeren van gratis apps voor Android en iOS. Dit gaat meestal over bedragen tussen 5 en 50 dollarcent. Gebruikers verzamelen credits die kunnen worden omgeruild in gift cards (voor bijvoorbeeld iTunes of Amazon) of geld (via PayPal), nadat een minimum aantal credit verdiend is. Waarschijnlijk ligt dit minimum op $5.

Het is een business idee dat al bewezen is door anderen, maar ik denk dat ik het interessanter/beter kan maken voor de eindgebruikers. Ik heb al alles uitgewerkt en zie het helemaal zitten, maar zit met een boekhoudkundig probleem dat heel het idee om de helling zet. Het probleem is: hoe kan ik de gebruikers op een boekhoudkundig correcte manier belonen?

Neem het volgende scenario: Ik heb 1000 gebruikers in India zitten die elk massaal gratis apps installeren. Na een maand bereiken 500 van hen de limiet voor het omruilen van hun credits in een beloning. Deze gebruikers kiezen deels voor iTunes gift cards en deels voor PayPal uitbetalingen. Ik beschik enkel over hun email adres en in sommige gevallen hun naam. Het emailadres is genoeg voor een PayPal betaling te doen. Mijn boekhouder vertelt me dat ik voor elke uitbetaling in principe een creditnota moet maken. Ten eerste is dit niet mogelijk omdat ik enkel het emailadres van de gebruiker heb. Ten tweede gaat dit me mogelijk meer kosten aan boekhoudkosten omdat mijn boekhouder alles manueel moet inboeken. Hoe los ik dit op een legale manier op?
Een andere boekhouder zoeken die een Excel file met PayPal transacties kan inlezen maakt het werk goedkoper, maar dan zit ik nog met facturen/creditnota's waar in vele gevallen enkel een emailadres op staat.

Voor de iTunes gift card heb ik zelfs geen emailadres of naam nodig. De gift cards kan ik "in bulk" bij Apple aankopen. Hiervoor krijg ik een factuur van Apple. Is dit voldoende?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 jul 2014 23:37

Gezien u een boekhouder hebt, zou ik de vraag aan hem stellen. U betaalt hem daar immers voor ;)

Een oplossing die ik zie is uw gebruikers verplichten naam en adres op te geven als ze voor de beloningen in aanmerking willen komen.

cygnus
Topic Starter

#3 , 13 jul 2014 09:53

Ik heb de vraag al eens aan mijn boekhouder gesteld en hij weet het niet.

Het verplicht opgeven van naam en adres doe ik liever niet, tenzij het echt niet anders kan. Het is een extra drempel die veel gebruikers zal afschrikken. De concurrentie doet dit ook niet en dat zijn bedrijven die miljoenen dollars omzet draaien, dus volgens mij is er een legale manier om het anders te doen. Ik zou het erg jammer vinden als boekhouding een dooddoener kan zijn van dit idee.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2014 09:55

Zou je die vraag niet beter stellen op een forum voor boekhouders?

LeenW

#5 , 13 jul 2014 10:14

Het verplicht opgeven van naam en adres doe ik liever niet, tenzij het echt niet anders kan. Het is een extra drempel die veel gebruikers zal afschrikken. De concurrentie doet dit ook niet en dat zijn bedrijven die miljoenen dollars omzet draaien, dus volgens mij is er een legale manier om het anders te doen. Ik zou het erg jammer vinden als boekhouding een dooddoener kan zijn van dit idee.

Een goede boekhouder zou dan het nodige opzoekwerk moeten doen, maar soit.

In principe moet u gegevens van iedereen hebben wanneer het internationaal wordt, in andere landen is de fiscale wetgeving mss niet zo streng.

dako

#6 , 14 jul 2014 15:22

In principe moet u gegevens van iedereen hebben wanneer het internationaal wordt, in andere landen is de fiscale wetgeving mss niet zo streng.
Hij zal dit ook wel doen als je dit vraagt (of eventueel een andere boekhouder/expert contacteren), maar dat zal ook niet gratis zijn... En ik vermoed niet dat hij budget heeft voor adviezen zoals "bedrijven met miljoenen dollers omzet", dus mss wringt daar het schoentje.

Je kan steeds zelf eens contact opnemen met de fiscus, maar vrees dat zij hierop ook geen eenduidig antwoord gaan hebben. Ook het BTW-aspect valt hier niet uit het oog te verliezen.

Mijn eerste idee zou zijn, zolang je onder de 125€/jaar/persoon zit zie ik "niet direct" een probleem. In principe moet je hiervan als je onder de 125€ blijft, geen fiche 281.50 opmaken. Je moet ze wel afzonderlijk kunnen opvolgen, maar in principe is volgens mij een email adres voldoende... Volgens mij moet je hier zeker niet individueel CN's voor maken, en kan je het bekijken als "erelonen/commissies of een voordeel (ITunes kaart)" =>fiches 281.50 >125€

cygnus
Topic Starter

#7 , 15 jul 2014 01:26

Hij zal dit ook wel doen als je dit vraagt (of eventueel een andere boekhouder/expert contacteren), maar dat zal ook niet gratis zijn... En ik vermoed niet dat hij budget heeft voor adviezen zoals "bedrijven met miljoenen dollers omzet", dus mss wringt daar het schoentje.

Je kan steeds zelf eens contact opnemen met de fiscus, maar vrees dat zij hierop ook geen eenduidig antwoord gaan hebben. Ook het BTW-aspect valt hier niet uit het oog te verliezen.
Mijn boekhouder heeft hiervoor al eens contact opgenomen met de fiscus, maar tevergeefs. Zelf heb ik het ook al eens geprobeerd, maar ik geraak niet ver.

Het is een specifieke vraag over iets waar de gemiddelde boekhouder totaal geen ervaring mee heeft. Daarom achtte ik de kans groter dat iemand hier me kon helpen.
Mijn eerste idee zou zijn, zolang je onder de 125€/jaar/persoon zit zie ik "niet direct" een probleem. In principe moet je hiervan als je onder de 125€ blijft, geen fiche 281.50 opmaken. Je moet ze wel afzonderlijk kunnen opvolgen, maar in principe is volgens mij een email adres voldoende... Volgens mij moet je hier zeker niet individueel CN's voor maken, en kan je het bekijken als "erelonen/commissies of een voordeel (ITunes kaart)" =>fiches 281.50 >125€
Bedankt hiervoor. Ik ga het denk ik nog eens proberen bij de fiscus zelf, om wat meer zekerheid te krijgen.

Terug naar “Andere”