Verhoogd kindergeld

PWB
Topic Starter

Verhoogd kindergeld

#1 , 14 aug 2014 18:52

Hallo!

even een vraagje ivm verhoogd kindergeld/ wezengeld.

Momenteel ben ik nog gedomicilieerd bij mijn vader, en die krijgt, door het overlijden van mijn mama, verhoogd kindergeld voor mij, ten bedrage van ongeveer 400 €.

Nu ben ik van plan om alleen te gaan wonen, en mijn vraag is of er me iemand kan zeggen of ik, als halfwees dit wezengeld behoudt als ik alleen ga wonen, en dus mijn domicilie verplaats.
Dit terwijl mijn vader nog leeft.

Verder nog een vraagje, maar dit is waarschijnlijk verkeerde topic:

Kunnen twee alleen wonende kinderen nog onder de familiale verzekering vallen van hun ouders als ze andere domicilie hebben?
EN kunnen die 1 verzekering afsluiten als zonder officiële verbindingen (samenwonend, getrouwd)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 15 aug 2014 11:24

Wat kinderbijslag betreft : dat kan u via een online toot berekenen
http://www.xerius.be/kinderbijslag/tool ... erbijslag/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedragen hangen af van uw activiteit (nog student?), van de sociale situatie van uw vader enz.

Wat de familiale betreft : raadpleeg de algemene voorwaarden; In het geval u effectief een ander domicilie neemt (en dus niet op kot gaat als student) valt u niet meer onder de familiale van uw vader. Een ander domicilie nemen betekent immers dat u geen deel meer uitmaakt van dat gezin.

hieronder copie algemene voorwaarden AG. Andere maatschappijen vindt u makkelijk op internet.

"u": de verzekerden met name:
a) de verzekeringnemer - voor zover hij zijn hoofdverblijf in België heeft - evenals de personen
die met hem in gezinsverband samenwonen.
Dezelfde personen indien ze tijdelijk elders verblijven om studieredenen;
b) de personen die door de verzekeringnemer of de samenwonende echtgeno(o)t(e) of le
-
venspartner onderhouden worden;
c) het huispersoneel en de familiale helpers indien ze in privédienst van een verzekerde handelen;
d) de personen die, al dan niet betaald, doch buiten elke beroepsactiviteit, in opdracht van
een verzekerde vermeld in punt a), de bewaking op zich nemen van:
- de kinderen die met de verzekeringnemer in gezinsverband samenwonen;
- de kinderen die door de verzekeringnemer of de samenwonende echtgeno(o)t(e) of levens
-
partner onderhouden worden;
- de in de waarborg begrepen dieren die toebehoren aan een verzekerde vermeld in punt a) of b),
telkens als hun aansprakelijkheid ingevolge deze bewaking in het gedrang komt;
e) de verzekerde die naar het buitenland verhuist en dit gedurende 60 dagen te rekenen vanaf
de verhuis;
f) de personen die niet meer bij de verzekeringnemer inwonen blijven hun hoedanigheid van
verzekerde behouden gedurende 6 maanden;
g) de genodigden van een verzekerde vermeld in punt a) of b) gedurende de periode dat zij
bij hem (haar) logeren;
h) de kinderen van derden die, buiten elke beroepsactiviteit, onder de toevallige bewaking
staan van een verzekerde vermeld in punt a) of b).
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

PWB
Topic Starter

#3 , 15 aug 2014 13:31

Bedankt voor de tips, maar vindt nog geen eenduidend antwoord op mijn vraag rond het wezengeld.

Wordt dit gereduceedr als ik alleen ga wonen?

Reclame

basejumper

#4 , 15 aug 2014 14:11

Best navragen bij je kinderbijslagfonds. Bij gelijkblijvende omstandigheden kan het bestaande kindergeld verhoogd met wezengeld van kracht blijven. Vraag is echter of je bij alleen gaan wonen nog kinderbijslaggerechtigd zal zijn. als er een inkomen uit loon of sociale uitkering is (stempelgeld, leefloon) ben je doorgaans niet langer kinderbijslaggerechtigd. (afhankelijk van je inkomen) Hoe zal de situatie eruit zien?

PWB
Topic Starter

#5 , 15 aug 2014 14:19

Ik zal parttime blijven werken, zoals nu, zijnde ongeveer een nettoinkomen van ongeveer 750€

E ik ga uiteraard nog naar school ook, en daarvoor zijn de benodigde documenten in orde (voldoende uren...) en ik ben 22 jaar.

basejumper

#6 , 15 aug 2014 17:14

oegelaten activiteit als kind
als werkzoekende 520,08 EUR bruto per maand
bij deeltijds onderwijs en leerovereenkomst 520,08 EUR bruto per maand
als student maximum 240 werkuren per kwartaal (geen beperking tijdens de zomervakantie als de student de lessen herneemt)

PWB
Topic Starter

#7 , 16 aug 2014 18:58

De regelgeving rond kindergeld ken ik (die 240uur) maar ik wou gewoon weten of ik mijn wezenbijslag blijf behouden als ik alleen ga wonen?
Uiteindelijk verandertd er niks aan het feit dat ik wees ben...

j.demoor

#8 , 17 aug 2014 12:08

“Art.50bis.De maandelijkse kinderbijslag waarop de wees bedoeld in artikel 56bis, § 1, gerechtigd is, bedraagt 262,84 EUR...Art.51...§§ 3 en 4(zie zo nodig zelf die wettekst)...Art.56bis§ 1.Is rechthebbende op kinderbijslag tegen de bedragen bepaald in artikel 50bis, de wees indien op het ogenblik van het overlijden van één van de ouders, een rechthebbende bedoeld in artikel 51, §§ 3 en 4 in de loop van de twaalf maanden die onmiddellijk het overlijden voorafgaan de voorwaarden heeft vervuld om krachtens deze wet aanspraak te maken op ten minste op tenminste zes maandelijkse forfaitaire bijslagen.”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Indexering = € 262,84 * 1,02^82/1,02^66 = € 262,84 * 1,02^16 = € 360,82.

Inzake familiale verzekering zie 12 JANUARI 1984. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven alsmede uw polis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”